Jumaat, 5 November 2010

~MaAfKaN kEsALaHaN iNsAn~

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah,Allah Azza Wa Jalla masih memberi saya kesempatan dan kemampuan untuk menulis lagi.

Setelah lebih sepuluh hari,hari ini saya berpeluang semula untuk mengemas kini blog dengan menulis sesuatu yang bermanfaat buat diri saya dan semua yang membaca InsyaAllah.

Sepanjang 2 bulan yang lepas,saya melalui beberapa pengalaman yang besar dalam hidup saya,setiap satu daripadanya telah menguji kemampuan dan ketahanan diri ini. Salah satu daripadanya adalah suatu pengalaman yang saya tidak langsung pernah menjangkakanya. Ia mungkin disebabkan oleh beberapa peristiwa yang telah mengguris hati banyak insan.

Bertitik tolak daripada peristiwa itu,saya mulakan kembara ilmu saya dengan mencari bahan-bahan yang boleh saya pelajari tentang erti dan nilai sebuah kemaafan. Ia bertujuan untuk membetulkan dan mengkoreksi diri saya juga. Mungkin kita sering terlepas pandang tetang perkara ini dan mengambil mudah setiap kali kita berdepan dengannya didalam kehidupan seharian.

Sedang saya asyik mencari dan membaca,saya terjumpa sebuah laman web yang saya simpan dalam laptop kesayangan saya. Begitu besar hikmah yang Allah tetapkan,pada waktu saya pertama kali berjumpa dengannya,saya tidak berkesempatan untuk membaca,jadi saya hanya copy n paste artikel tersebut. Rupa-rupanya sudah diatur oleh Allah Subhana Wata'ala bahawa sekarang adalah masa yang terbaik untuk saya membaca dan menghadamkanya.

Ia adalah sebuah karya seorang sarjana terkemuka dunia Islam. Kesarjanaanya dimanfaatkan oleh jutaan manusia sehingga kesaat ini didalam pelbagai bidang dan displin ilmu.

Dalam ratusan jilid perbendaharaan kitab dan risalah ilmunya,Allah Subhana Wa Ta'ala mentakdirkan saya berjumpa dengan tulisan yang ringkas dan pendek ini untuk dimanfaatkan.

Oleh kerana saya sangat tersentuh dengan apa yang dicatatkan oleh beliau,saya begitu teringin untuk kongsikan tulisan ini dengan semua orang dan saya begitu yakin ia pasti akan bermanfaat buat ramai manusia..

Siapakah sarjana yang saya maksudkan?

Sengaja saya letakkan nama beliau diakhir tulisan ini supaya nama beliau tidak mengganggu persepsi anda sebelum dan sepanjang pembacaan.

Tulisan ini dicatatkan ketika beliau dihukum penjara berpunca daripada fitnah dan tuduhan palsu yang dilontarkan keatas beliau. Ingin saya jelaskan,perhatikan sikap dan akhlak beliau berdepan dengan ujian dan orang-orang yang memusuhi beliau.

Selamat membaca

Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih,Maha Penyayang

Sesungguhnya segala puji bagi Allah, yang telah merahmatiku ,memberikan nikmat yang besar dan memberkatiku yang mana selayaknya ia disyukuri dengan meneguhkan ketaatan kepadaNya, membiasakan diri bersabar mematuhi arahanNya. Sesungguhnya seorang hamba telah diperintahkan untuk lebih bersabar ketika waktu lapang supaya apabila datang waktu susah.

Allah Subhana Wata’ala berfirman ;

“Dan demi sesungguhnya! kalau Kami memberinya pula kesenangan sesudah ia menderita kesusahan, tentulah ia akan berkata: "Telah hilang lenyaplah dariku segala kesusahan yang menimpaku". Sesungguhnya ia (dengan kesenangannya itu) riang gembira, lagi bermegah-megah (kepada orang ramai).Kecuali orang-orang yang sabar dan mengerjakan amal soleh maka mereka itu akan beroleh keampunan dan pahala yang besar. “(Surah Hud 11 : 10-11)

Dan kamu semua tahu bahawa Allah yang Maha Sempurna telah memberkati peristiwa ini [1] yang mana dengan keberkatan ini agamaNya dibela,FirmaNya diangkat tinggi,tenteranya dibantu dan para waliNya dimuliakan. Hal ini juga menjadi penyebab untuk memperkuatkan Ahlu Sunnah Wa al-Jamaah,dan menyebabkan penghinaan kepada ahlu Bid’ah dan pemecah belah. Ia juga menjadi penyebab kepada pengesahan terhadap apa yang telah kamu sahkan daripada Sunnah.

Dan hal ini bertambah dengan terbukanya pintu-pintu hidayah,kemenangan dan bukti sepeti yang telah diketahui oleh orang ramai yang mana tidak ada yang boleh menghitungnya selain Allah. Ia juga menjadi penyebab kepada orang ramai untuk mula menerima jalan Sunnah dan Jamaah serta nikmat lain yang tidak terhitung jumlahnya. Semua ini mesti disertai dengan kesyukuran yang luar biasa kepada Allah disamping bersabar walaupun didalam waktu yang mudah.

Dan kamu semua tahu bahawa daripada prinsip-prinsip yang melengkapkan agama ialah menyatukan hati,menyatukan kata dan berbaik-baik antara satu sama lain.

Allah Azza Wa Jalla berfirman ;

“Oleh itu, bertaqwalah kamu kepada Allah dan perbaikilah keadaan perhubungan di antara kamu…”(al-‘Anfal 8:1)

“Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (ugama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai…”(ali-Imran 3 :103)

“Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah berceri-berai dan berselisihan (dalam ugama mereka) sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang jelas nyata (yang dibawa oleh Nabi-nabi Allah), Dan mereka yang bersifat demikian, akan beroleh azab seksa yang besar.”(ali-Imran 3:105)

Dan banyak lagi contoh-contoh lain seperti ini daripada firmanNya,yang mana memerintahkan kita untuk bersama dengan jamaah (mengikut jalan para sahabat) dan bersatu padu serta melarang perpecahan dan perbezaan.

Orang yang paling menjadi contoh bagi prinsip ini ialah Ahlu Sunnah wa Al-jamaah sepertimana pemecah belah menjadi contoh bagi orang-orang yang menyalahinya.
Yang melengkapkan Sunnah ialah,ketaatan kepada Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam. Ini sebab mengapa Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda ;
“Sesungguhnya Allah meredhai kalian tiga perkara, engkau menyembah-Nya dan tidak mempersekutukannya dengan sesuatupun, berpegang teguh dengan semua tali Allah dan tidak berpecah belah dan engkau memberikan nasihat kepada orang yang Allah berikan kuasa untuk memimpin urusan kalian”[Hadith Riwayat Imam Muslim dan Imam Ahmad]
Dan didalam koleksi sunan hadith, Zayd bin Thaabit dan Ibn Mas’ood Rahimahullah (Dua orang sahabat yang faqih) meriwayatkan Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda :
"Allah Subhana Wa Ta’ala akan memberikan barakah berupa kecerahan bagi diri seseorang yang mendengarkan dari aku sesuatu (ilmu) lalu ia menghafaznya dan kemudian menyampaikannya kepada yang lain. Banyak penyampai ilmu ini tidak memahami ilmu tersebut dan banyak penyampai ilmu ini menyampaikan ilmu tersebut kepada orang yang lebih memahami daripada mereka. Disana ada tiga perkara yang tidak ada kebencian padanya bagi hati orang yang beriman : Keikhlasan kepada Allah dalam melakukan sesuatu, nasihat kepada mereka yang berkuasa dan berpegang teguh kepada Jamaah”[Hadith Riwayat Imam Ahmad dan Imam Ibnu Majah]

Dan kata baginda ‘Tidak ada kebencian’ bermaksud tidak langsung membencinya. Maka hati seorang muslim tidak membenci sifat-sifat ini. Sebaliknya mereka mencintai dan meredhainya.

Justeru itu,perkara pertama yang akanku mulai merujuk kepada prinsip ini ialah berdasarkan apa yang terkait dengan diriku. Maka anda semua tahu (semoga Allah meredhai kalian) Aku tidak inginkan kerosakan sama sekali (zahir ataupun batin) bagi sesiapapun secara umum daripada umat islam apalagi teman-teman dan sahabat kita.Tidak pula aku memendam rasa tidak senang terhadap mereka,tidak pula aku menyalahkan mereka atas apa sebab pun. Sebaliknya bagiku mereka selayaknya dimuliakan,dicintai,dihormati lagi dan lagi berdasarkan tahap setiap daripada mereka.

Dan seorang insan tidak boleh terkecuali (salah satu daripada tiga jenis):
Seseorang yang ikhlas berusaha untuk memastikan kebenaran dan ianya tepat,atau seseorang yang berusaha untuk memastikan kebenaran tetapi ianya silap ataupun seseorang yang berdosa.
Bagi yang pertama,dia diganjari dan dihargai. Bagi jenis yang kedua,mereka diganjari atas usaha mereka dan dimaafkan kesilapan mereka. Dan bagi jenis yang ketiga,semoga Allah ampunkan kita,dia dan semua orang yang beriman.

Kita sepatutnya tidak meninggalkan perkataan mereka yang menentang prinsip ini dengan mengatakan si fulan mengurangi si fulan,apa yang dilakukan oleh si fulan menjadi punca syaikh disakiti,atau si fulan punca semua ini berlaku dan perkataan-perkataan lain sepertinya yang mengandungi kritikan daripada sebahagian teman-teman dan sahabat kita. Tentu sekali aku tidak membenarkan teman-teman dan sahabat kita disakiti dengan cara ini,tidak ada kekuatan melaikan kekuatan Allah!

Bahkan kritikan ini sebenarnya kembali kepada orang yang mengkritik melainkan dia ada melakukan amal soleh dan Allah mengampuninya (Jika Allah Mahu),dan sudah tentu Allah mengampunkan yang lepas ataupun yang lampau . Dan kamu semua tahu tentang kezaliman yang telah dikenakan keatas teman-teman dan sahabat kita di Damsyik (Syria) dan ia masih berlaku sekarang di Mesir. Rialitinya ia tidak disebabkan oleh kekurangan atau kelemahan pada sahabat-sahabat,tidak juga kezaliman ini melanda oleh kerana kita telah mengubah pendangan kita dan membenci mereka. Bahkan setelah dia (sahabat) menerima layanan yang zalim,status,kecintaan dan hormat kita kepada dia bertambah. Sudah tentu ujian seperti ini bermanfaat buat orang-orang yang beriman kerana Allah membetulkan dan mempertingkankan mereka dengan sebab (ujian) tersebut. Sesungguhnya seorang mukmin dengan mukmin yang lain adalah ibarat sepasang tangan yang saling membasuh antara satu sama lain. Yang mana kadangkala kekotoran tidak dapat dihilangkan melainkan dengan cara yang keras(tekanan).Tetapi kekerasan ini membawa kepada kebersihan dan kelembutan,maka kekerasan ini adalah terpuji. [2]
Kamu semua juga tahu,banyak daripada apa yang telah berlaku adalah tipu,tudahan yang tidak benar,kecurigaan yang salah dan dipandu oleh perasaan hasad dan sepertinya yang tidak dapat diterangkan. Maka semua penipuan dan tuduhan tidak benar yang dilakukan keatasku adalah sebenanya punca kebaikan dan barakah keatasku.

Firman Allah Azza Wa Jalla ;
“Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita yang amat dusta itu ialah segolongan dari kalangan kamu; janganlah kamu menyangka (berita yang dusta) itu buruk bagi kamu, bahkan ia baik bagi kamu. Tiap-tiap seorang di antara mereka akan beroleh hukuman sepadan dengan kesalahan yang dilakukannya itu, dan orang yang mengambil bahagian besar dalam menyiarkannya di antara mereka, akan beroleh seksa yang besar (di dunia dan di akhirat).” (an-Nur 24 : 11)

Justeru dengan ujian ini,Allah menzahirkan cahaya kebenaran dan buktinya yang mana menangkis pendustaan dan penipuan. Maka dengan itu aku tidak ada keinginan untuk membalas dendam terhadap mereka yang membuat penipuan keatasku,yang telah menekanku ataupun yang telah menunjukan permusuhan dan kebencian terhadapku. Sesungguhnya aku memaafkan setiap muslim dan aku sukakan kebaikan bagi setiap muslim dan aku inginkan kebaikan untuk setiap muslim sepertimana aku inginkan kebaikan untuk diriku. Bagi yang telah menipu dan melakukan kesalahan (terhadapku), aku telah memaafkan mereka.
Adapun yang melibatkan (pencabulan) hak-hak Allah,sekiranya mereka memohon taubat,nescaya Allah akan menerima taubat mereka. Dan sekiranya tidak,hukuman Allah akan terlaksana keatas mereka. Jika seorang insan dihargai kerana perbuatan jahatnya,jadi aku ingin berterima kasih kepada semua yang menjadi sebab kepada ujian ini menimpa diriku.

Bagaimanapun kepada Allah dipanjatkan kesyukuran diatas barakah dan nikmatNya yang mana tidak berlaku sesuatu perkara keatas seorang mukmin melainkan ada kebaikan untuknya.

Orang-orang yang berniat murni juga dihargai diatas kemurnian niat mereka,dan orang-orang yang berbuat baik dihargai diatas kebaikan mereka. Adapun bagi mereka yang melakukan kejahatan,kita memohon kepada Allah agar memberikan keampunan kepada mereka. Dan kalian tahu,sesungguhnya ini adalah daripada keperibadianku.

Kalian juga tahu bilamana Abu Bakar as-Siddiq Radhiallahu ‘Anhu berdepan dengan peristiwa al-Ifq (fitnah keatas Aisyah Radhiallahu ‘Anha, anaknya dan isteri kepada Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam) Allah telah menurunkan firmanya,yang kemudian Abu Bakar as-Siddiq bersumpah tidak akan memberikan sebarang kebajikan kepada Mistaah bin Athaathah kerana Mistaah adalah salah seorang yang terlibat didalam konspirasi fitnah tersebut.

Maka Allah berfirman :

"Dan janganlah orang-orang yang berharta serta lapang hidupnya dari kalangan kamu, bersumpah tidak mahu lagi memberi bantuan kepada kaum kerabat dan orang-orang miskin serta orang-orang yang berhijrah pada jalan Allah; dan (sebaliknya) hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu; tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani."(an-Nur 24 :22)

Setelah ayat ini diturunkan,Abu Bakar as-Siddiq Radhiallahu ‘Anhu berkata : “Demi Allah, Aku suka Allah mengampuniku, Maka beliau pun meneruskan pemberian bantuan dan kebajikan kepada Mistaah seperti biasa”[Riwayat Imam Bukhari]. Jesteru itu,dengan memberi kemaafan, berbuat baik antara satu sama lain dan berjihad dijalan Allah,akan menjadi ketetapan bahawa :

"Dan (telatah kaum munafik itu menjadikan) orang-orang yang beriman berkata: "Adakah mereka ini orang-orang yang bersumpah dengan nama Allah, dengan sebenar-benar sumpahnya, bahawa mereka benar-benar menyertai dan menolong kamu?" Telah gugurlah amal-amal mereka, lalu menjadilah mereka: orang-orang yang rugi.(53) Wahai orang-orang yang beriman! Sesiapa di antara kamu berpaling tadah dari ugamanya (jadi murtad), maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Ia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan Dia; mereka pula bersifat lemah-lembut terhadap orang-orang yang beriman dan berlaku tegas gagah terhadap orang-orang kafir, mereka berjuang dengan bersungguh-sungguh pada jalan Allah, dan mereka tidak takut kepada celaan orang yang mencela. Yang demikian itu adalah limpah kurnia Allah yang diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya; kerana Allah Maha Luas limpah kurniaNya, lagi Meliputi PengetahuanNya.(54) Sesungguhnya Penolong kamu hanyalah Allah, dan RasulNya, serta orang-orang yang beriman, yang mendirikan sembahyang, dan menunaikan zakat, sedang mereka rukuk (tunduk menjunjung perintah Allah)."(al-Ma’idah 5 :53-55)

Wassalaamu ‘alaikum wa rahmatullaahi wa barakaatuhu.

[1] Merujuk kepada peristiwa Ibn Taimiyah dipenjara buat pertama kali pada tahun 705 Hijrah selama satu tahun setengah. Peristiwa ini berlaku disebabkan penipuan dan tudahan palsu yang dilontarkan keatas beliau.

[2] Merujuk kepada teman-teman mereka di Damsyik Syria. Mereka menjadi lemah atas ujian getir yang dihadapi dan tidak terus teguh diatas manhaj (metodologi) ini. Oleh itu Ibn Taimiyah melarang anak murid dan teman-temanya daripada mengapa-apakan mereka. Malah beliau menyatakan bahawa beliau telah memaafkan,tidak punya sebarang perasaan dendam malah menghormati dan mencintai mereka.
Begitulah besar dan murninya jiwa seorang sarjana yang masyhur sebagai Syaikhul Islam Ibn Taimiyah Rahimahullah.

Jadi kita bagaimana?

Jawapannya sudah tentu ada pada diri masing-masing.

Saya ingin mengambil peluang ini untuk meminta maaf kepada semua teman-teman dan insan-insan yang pernah dan sedang bersama saya atas segala tindak tanduk saya selama ini yang mungkin telah mengguris perasaan kalian. Pastinya saya bukan sengaja untuk berbuat demikian,namun sebagai insan tentulah ada kekurangan dan kelemahan yang banyak pada diri saya. Malah demikianlah semua manusia.



Oleh itu kasihani dan maafkanlah kesalahan insan,mungkin hari ini giliran kita untuk memaafkan kesalahan orang lain,siapa tahu satu hari nanti akan tiba giliran kita pula yang mengharapkan kemaafan. Bukankah pada masa itu nanti kita akan sangat berharap agar mendapat belas kasihan dan keampunan?

Tambahan pula 10 Zulhijjah sudah bersedia untuk menyapa kita,cuma kita sahaja yang belum pasti samada sudah bersedia ataupun belum untuk menyambutnya.Justeru, sebagai salah satu persediaan menyambut kedatangan Aidil Adha yang mulia ini,saya mengharapkan tidak ada yang berdendam dan terguris dengan saya,oleh itu maafkanlah saya!

Sekian sahaja.

Tuhan, ku mohon, kuatkan hatiku dalam ketaatan pada-Mu, Rasul-Mu dan Ad-Din-Mu.. moga aku mati dalam keadaan Mukmin, bukan Musyrik.. moga bila aku mati, matikan aku juga dalam keadaan syahidah.. tapi ku tahu.. sebelum maqam itu tercapai aku harus ‘syahid’kan semua runtunan diri dan nafsu.. perlu ku ‘syahid’kan dunia dari hatiku…bahkan mesti! agar syahid disisi-Mu ku peroleh… mampukah aku?

1 ulasan:

  1. - lagi byk ujian, lg brtmbah iman
    - xlh membenci penindas, maybe die blom dpt hidayah dr Allah
    - look at the bright side of any ujian yg datang
    - bertaubatlah, ssghnya Allah Maha Menerima Taubat
    - setiap perbuatan jahat akan ada pembalasannya di dunia and akhirat
    - lgi byk ujian ke atas sorg mukmin, lg tggi drjtnya di sisi Allah (beserta sabar dan redha)
    - musuh sbnr bukn sesama mukmin, tp dgn yahudi dan nasrani (harbi)
    - when hate emerges on someone, try to remember the good things that the certain someone had done to or for you.

    these are what I can extract from my first reading, klo salah mntk btulkan,
    1001 pengajaran dlm artikel tu, but, my brain can only interpret these,
    mohon agar Allah kurniakn hidayah dlm pmbacaanku, agar nmpk sgale pngajaran yg diajr oleh Allah dan Rasulullah SAW.
    insyaAllah =)

    BalasPadam