Sabtu, 17 Disember 2011

~Selamanya hati takkan sempurna~

****************************

Jika kita telah bertemu dengan seorang INSAN..yang kita pasti boleh membawa KEBAIKAN kepada diri kita..MENYAYANGI... MENGASIHI... dan MENCINTAI...mengapa kita berlengah lagi?..Cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain..Terlalu mengejar KESEMPURNAAN..
Kelak dia akan BERJAUH HATI dan kita akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain..


Kita juga yg akan MENYESAL dan tidak ada gunanya lagi kerana dia telah menemui cinta sejatinya yg jauh lebih baik dari kita..dan ketika itu TIADA LAGI ruang dalam hatinya buat kita…T____T


Oleh itu janganlah kita terlalu mengejar KESEMPURNAAN kerana ia bukanlah faktor utama KEBAHAGIAAN yang sempurna, sedangkan jika kita boleh memaafkan KEKHILAFAN orang yang kita sayangi dan akur dengan KELEMAHANNYA sebagai manusia biasa serta BERSYUKUR dengan apa yang kita sudah MILIKI... kita akan BAHAGIA, BAHAGIA dan terus BAHAGIA... itu lebih BERMAKNA !


Kita juga tidak sempurna jadi mengapa harapkan insan yg sempurna sedang hakikatnya tiada insan yg sempurna dalam dunia ini..setiap yg bernama manusia itu punyai kelemahan..mengapa tidak kita bersama atasi kelemahan itu dan memberi peluang kepadanya berubah..dan kita juga harus bersama berubah ke arah KEBAIKAN..
itulah PASANGAN..
saling lengkap-melengkapi..



Apa yg utama ialah mencintai ILAHI..dgn mencintai ilahi..pasti ALLAH akan temui kita dgn seseorang yg mencintai-NYA..Mencari yg sempurna..SEMPURNAKAH DIRI KITA.....?? tepuk dada tanyalah IMAN...^_^


Seharusnya kita bersyukur kerana menemui insan yg ikhlas menyayangi dan menyintai diri ini dengan ikhlas setulus hati..apa yang pasti kita semua mengharapkan sebuah cinta yg berlandaskan keimanan..Cinta yang membuat kita dan dia semakin dekat pada-NYA..Bersyukur diatas segalanya ya ALLAH diatas segala kebahgiaan yg diberikan..
Hargailah KEKURANGANnya utk MENGGAPAI bahagia dan CINTAI lah dia dengan segala kekurangannya untuk menggapai REDHANYA …



Mood: Moga bermanfaat buat buat semua..dan awak juga. .. aamiin

Jumaat, 16 Disember 2011

~Satu KetiKa Kau bertaNya..

*****************************************

~Satu KetiKa Kau bertaNya..

Sudikah kau MeNjaDi Makmum diSetiap SoLatku..
Agar SoLatku Lebih berMakNa
daN terJaga heNdakNya

........................

Sudikah kau MeNJaDi PenJaga
diRi daN maruahku
Agar hidupKu Lebih teNaNg daN bahagia

.........................

Sudikah kau MeNjadi PeNdidik
Hati daN Jiwaku
Agar RohaNiKu teriSi HikMahNya
daN AkhLakku terJaga heNdakNya

..........................

SudiKah Kau MenJaDi PeMerhati
Setiap gerak daN LaNgkahKu
Agar aKu tahu maNa SaLah daN Buruk LakuKu

............................

SuDikah kau MenJaDi PeNeMaN
di KaLa suKa daN duKa Ku
Agar Satu Hari, Jika UjiaN itu dataNg
Air Mataku aDa yaNg MeNgHapuSkaN

............................

SuDikah Kau MenJaDi PeMbeLa
Diriku daN AgaMaKu
Agar aKu teruS beraDa di Atas jaLaN yaNg beNar

.............................

SuDiKah kau MenJaDi PeNggerak
SeMaNgatKu..
Agar biLa aKu keLeSuaN
Kau MaMpu MeMberi baNtuaN
WaLau HaNya seKaDar SeNyuMaN..=)

.............................

SuDikah Kau MenJadi Sahabat
buat diriKu..MeNdeNgar LuahaN Hatiku
Agar aKu boLeh berbiCara aPa saJa deNgaN-Mu
taNpa Rasa Ragu

...............................

SuDikah Kau MenJaDi PeNgHibur
Tika Ku keSuNyiaN
Agar aKu boLeh KetaWa RiaNg...

*********************************************************************


~Satu Ketika aKu MenJawab...


"Ya, Aku SuDi..
KeraNa kau pilihanKu kerana ILLAHI
daN Kau Juga MeMiLihKu keraNa petuNjuK RABBI'


Tetapi,
Aku keMbaLikaN SoaLaN iNi kepaDaMu

................................

SuDikah kau teruS MenJaDi IMaM di Setiap SOLATku?

Jika aKu suDah tiDak SepeRti duLu?

.................................

SuDikah Kau puLa MenJaDi
IMaM, PenJaga, PeNdidik
PeMerhati, PeNeMaN, PembeLa
PeNggerak, Sahabat daN PeNgHiburKu

Jika Suatu ketiKa Nanti
aKu suDah tiDak MaMpu Lagi MenJaDi
Makmum di Setiap SoLatMu..

Jika aKu suDah tiDak MaMpu Lagi
MenJagaMu,
MeneManiMu
MemerHatiKanMu,
MendidikMu
MembeLaMu,
MenggerakKanMu
MenJaDi sahabatMu daN
MengHiburKanMu

SuDikah kaMu wahai..............................?
Aku PerCaya..Kau MaSih SuDi..

"KeraNa aKu piLihanMu keraNa ILLAHI
daN aKu Juga teLah MemiLihMu keraNa petuNjuk RABBI'


NikMatiLah PerCintaaN itu dengaN caraNya yaNg terinDah

~PERKAHWINAN~

Sumber: http://goo.gl/HQRSe

Khamis, 15 Disember 2011

~.....Percayalah...~

~Saya tak tahu nak mulakan mcm mana..saya tak tau ape perasaan ini..ape yg saya tau..saya sangat senang dan selesa dengan awak..bila awak ada masalah..saya turut terpanggil untuk berkongsi walaupun kadang2 awak seolah2 langsung tak menghargai kewujudan saya..dan saya tau..saya mungkin bukan calon pilihan awak...erm..tp awak selamanye di hati saya..T___T

~Sebenarnya saya tak pandai dan tiada keberanian untuk berterus terang..saya sangat takut andainya risiko daripada 'keberanian' itu saya akan kehilangan awak untuk selama2 nya..buat masa nie..saya belum bersedia dan x sanggup menghadapinya...saya akan sentiasa doakan kebahagian awak...Insya Allah...T___T

~kalo awak terbaca catatan nie..saya harap awak dapat memahami ape yang tersimpan dalam hati saya sama dengan setiap bait2 yang ada dalam lagu nie...PERCAYALAH....^_^


Selasa, 13 Disember 2011

~ Bila Dia Bukan Untuk Ku..~

~Kadang-kadang rase keliru dengan perasaan sendiri..sayangkah aku?? rindukah aku??!!..adakah ini cinta?? adakah dia jodohku?? atau aku hanya bertepuk sebelah tangan... arghhh..susahnya untuk memahami dan membaca hati orang yang kita sayang..
Akhirnya..kita serahkan segala-galanya pada yang MAHA MENGETAHUI..moga hati ini akan lebih tenang....T___T

Ya Allah,
Bila dia bukan untuk ku..
Bila dia bukan jodohku...
Maka berilah ganti yang lebih baik buatnya...
Dan bantulah aku untuk memperbaiki diriku...

Ya Allah,
Bila ini bukan masanya..
Bila ini belum saatnya..
Jarakkan kami...
Pisahkan kami...
Agar kami jauh dari dosa dan perkara sia-sia...
Agar kami tak mengundang murkaMU...
Agar kami dapat lebih menjaga hati...
Dan
Bila doaku didengari..
Bila permintaanku KAU kabulkan..
Bila masa membina jarak yang memisahkan..
Bila waktu membina tembok yang merenggangkan..
Bila kami semakin jauh...
Ingatkan aku tentang doaku yang lalu...

Ya Allah,
Bila itu terjadi...
Yakinkan aku...
Bahawa doaku didengari..
Bahawa KAU sedang merencanakan yang terbaik buat aku..hambamu..
Bantulah aku menjalani hari..
Bantulah aku menerima ketentuan dengan ketabahan...
Agar terhapus semua kesedihan dan kekecewaan...
Agar dapat ku pujuk hati..
“kerana ALLAH lebih tahu…”

Ahad, 11 Disember 2011

~Aku Tidak Meminta Seseorang Yang Sempurna..~

Assalamualaikum dan selamat pagi..sekarang nie kuantan hujan..lebat sangat..rase tak nak bangun dan keluar dari selimut..hehe...tp peluang nie kne ambil..Antara doa yang mustajab dan diperkenankn oleh Allah adalah ketika hujan turun...moga2 doa saya ini diperkenankn oleh Allah..ameen Ya Rabb...^_^

Ya Allah…
Aku tidak meminta seseorang yang sempurna dari sisiMu, tidak ya Rabb…
kerana Engkau pun pasti Maha Mengetahui sesungguhnya keadaanku..
Engkau tahu dulu aku ini hanyalah musuhMu yang pernah singgah di jurang nerakaMu..
dan akupun tahu, tiada seorangpun yang sempurna di dunia ini dari kesalahan atau kekurangan..



Maka, aku meminta padaMu seorang yang tak sempurna ya Rabb,
supaya dia merasa sempurna ketika diriku hadir dalam kehidupannya keranaMu..
Seseorang yang kan kusayangi kerana kelembutan hatinya...
Seseorang yang kan kucintai kerana keindahan akhlaknya....
Seseorang yang kan kupuja kerana kerendahan hati dan kesederhanaannya...
Seseorang yang mahu menerimaku seikhlas hatinya...
Yang tak akan pernah ku menduakan cintanya hingga akhir hayatku tiba..
Seseorang yang kan ku hibur hatinya bila dia sedang bersedih..
Seseorang yang kan ku sapu air matanya ketika dia menangis..
Seseorang yang kan ku jadikan bahuku tempatnya bersandar saat dia penat..
Seseorang yang kan ku dengar segala keluh kesahnya...
Seseorang yang ketulusan dan kesetiaan hati ini hanyalah untuknya…
Yang kan selalu ku janji bersamanya hingga malaikat maut menjemputku tiba…

Ya Allah…
wahai Tuhan yang memegang rahsia segala sesuatu..
jadikanlah aku redha terhadap apa-apapun yang Engkau tetapkan..
Dan jadikan barakah dalam apa-apa yang Engkau takdirkan..

Wahai Tuhan yang memegang hikmah segala sesuatu..
Andai Engkau berkehendak lain..
Sesungguhnya sebenar-benarnya kehidupan adalah kehidupan akhirat..
Maka jadikanlah kehendakMu, bukan kehendakku..
Sesungguhnya aku tidak mengetahui, sedangkan Engkau Maha Mengetahui..
Takdirkanlah kebaikan bagiku, dan jadikanlah hatiku meredhainya..

ameeeeennn Ya Rabb...


mood: Dalam doa saya..sentiasa ada nama awak..dan saya berharap..awak lah 'jodoh' saya suatu hari nanti..moga Allah perkenankn doa saya..ameenn...

Sabtu, 10 Disember 2011

~Aku masih ingat....( 10 DIS 2011 )..T___T

~Hari ini 10 DIS 2011..genap 2 thn ibuku 'berhijrah' ke alam lain..kehilangan ibu bererti kehilangan separuh dari keindahan dan nikmat dunia..anak2lah yang harus 'menyara' ibubapa di 'alam sana' dgn doa dan amal soleh...moga2 bertemu kmbali di syurga yg abadi..



Disaat Rindu..Mata Ini Tercari-cari Wajah Itu..Walau Terpisah Beribu Batu..Walau tak dpat ku tatap wjhmu..Walau tak dpt ku lihat Senyumanmu..Walau tak dapat ku merasai hangatnya pelukanmu..Namun..Doa Buatmu Tetap Ku Kirimkan..T__T.

Aku masih ingat.....dan akan terus ingat...sehingga akhir hayat...dulu mak banyak menderita..
aku masih ingat..dulu mak banyak menangis..aku masih ingat..dulu mak banyak berkorban apa saja..

aku masih ingat..dulu mak berbalut ketabahan..membesarkan aku mengenal kemanusiaan..
aku masih ingat..dulu mak , berlantaikan semangat..mengasuh aku menjadi insan beriman..

aku masih ingat..dulu mak berdinding kegigihan..mendidik aku menjadi anak yang bertuah...
aku masih ingat..dulu mak merumahkan setia..memelihara aku dengan kasih sayang
menjadi manusia berguna

aku masih ingat….aku masih ingat….tak kan mudah aku lupa..kerana jasamu tak terbalas semuanya..kerana tak terenang sepenuhnya di laut budimu...

mak...
Setelah kau tiada..Kenangan manis bersamamu sering muncul..
Keheningan malam begini sering menggamit..
Belai kasih dan ukiran senyummu...

mak...
Setiap kesusahan hidup insan yang ku lihat..Aku sering membayangkan
Itulah pengalamanmu..

Melahir dan membesarkan 6 orang anak-anakmu..Sudah cukup menyiksakan...
Tetapi menerima dugaan dari karenah anak-anakmu..Jauh lebih berat dari itu..

mak...
Sewaktu hayatmu dulu..Telah ku cuba semampuku untuk membahagiakanmu..Dan waktu itu aku kira cukup memadai dengan kemampuanku..Waktu itu aku kira, ia cukup untuk membalas jasamu..

Tapi kini..
Seringku rasakan..Bahawa aku tidak pernah berbakti..Sama sekali untukmu..Tidak cukup dan tidak mungkin akan cukup sama sekali..Untuk membalas pengorbananmu..

mak...
Ampunkanlah aku..Jika pernah mengecewakanmu..Halalkanlah setiap titis air susumu..
Yang kau beri untuk menghidupkan aku..Halalkan setiap titis keringat pengorbananmu..
Sepanjang hayatmu..Untuk membahagiakan ku

Ya Tuhan...
Ampunilah segala dosa mak..Janganlah kau siksa dia..Kau rahmatilah, kau kasihilah dia
Sepertimana ia mengasihi aku sejak kecil...

Aku rasakan hidup ini singkat sekali..Ingin ku sambung amal dan bakti mu...Untuk membahagiakan insan seperti mu...Insan yang bernama makk........

Al-fatihah buatmu mak....
Al-Fatihah... T______T

Ahad, 4 Disember 2011

~Kenali Wanita..~

~Jalan-jalan kat FB tadi jmpe note nie..xtau la betui ke x...laayaannn..!!!haha

a) Tanah - anak pertama, kelima, kesembilan.

b) Air - kedua,... keenam, kesepuluh

c) Api - ketiga, ketujuh, kesebelas

d) Angin- keempat, kelapan, keduabelas




WANITA BERUNSUR TANAH

1) Merendah diri,serta hormat dan patuh, setia serta rela berkorban.

2) Tidak cerewet, tidak meninggi diri, tidak sombong dan bukan seorang pemarah.

3) Tenang diri, aman, dan memberi sokongan.

4) Tidak suka membantah atau membangkang

5) Berwatak manis, lemah lembut, bersih dan sentiasa menjaga kecantikan.



WANITA BERUNSUR AIR

1) Menghidupkan hati pasangan dan pemberi semangat.

2) Mengambil berat

3) Hatinya bersih dan boleh membahagiakan pasangan

4) Menenangkan pasangan.

5) Sangat romantis

6) Mudah menangis



WANITA BERUNSUR API


1) Cintanya sentiasa hangat dan memberahikan

2) Cergas, cepat dlm gerak geri dan tangkas menguruskan rumah tangga.

3) Penasihat yang baik

4) Pandai dan cekap mengurus rumahtangga

5) Pandai menghias diri agar kelihatan cantik selalu

6) Berwaspada selalu




WANITA BERUNSUR ANGIN

1) Lemah lembut dan menenangkan

2) Pandai bermain kata dan memujuk rayu

3) Sopan santun dan berbudi pekerti mulia

4) Bijak mewujudkan suasana selesa.

5) Hati yang cepat berubah ubah

Jumaat, 2 Disember 2011

~Aku selalu lupa...T__T~


Tolong ingatkan aku..

Tentang dosa pahala,
Tentang syurga neraka,
Tentang dunia ini sementara,
Tentang akhirat yg kekal selamanya,


Tolong ingatkan aku..

Tentang aku beriman dengan Tuhan yang satu,
Tentang rasul pengutus yang mulia,
Tentang iman hari ini yang aku ada,
Dipertarung dengan seksa jasad dan nyawa,


Tolong ingatkan aku...

Tentang malaikat si pencatit amal,
Walau satu perbuatan tidakkan tertinggal
Tentang malaikat penanya penyeksa di kubur,
Malaikat si penjaga neraka,
barangkali aku kan dihambat ke sana,
Malaikat si penyambut di syurga,
barangkali sedang menungguku dengan senyum tawa...


Tolong ingatkan aku,
Tentang mati yang pasti,
Esok hidup belum tentu lagi,
Mungkin sebentar lagi mati, tak boleh lari..


Tolong ingatkan aku...

Tentang kita hamba Sang Raja,
Raja segala raja,
Allah pemilik segala,
Tentang aku hamba yang hina semata,
Hamba tidak berdaya melainkan denganNya,


Tolong ingatkan aku.
.

Tentang mulianya aku kerana Islam,
Berharganya aku kerana iman,
Terangnya jalan kerana Quran,
Dengan hadis, takkan sesat jalan.


Tolong ingatkan aku..

Tentang ujian musibah hanya sementara,
Tentang nikmat2, makhluk semua Dia yang punya,
Tentang gembira yang aku mesti syukuri,
Tentang perit derita, yang terdahulu lebih lagi,


Tolonglah ingatkan aku..
Sebab aku selalu lUPA.......T___T





Khamis, 1 Disember 2011

~“Aku menyayangimumu kerana Allah"~

Ketika aku menyayangimu kerana akidahmu..
Ketika aku meluruskanmu kerana tak ingin kau berbelok arah..
Ketika aku mendoakanmu tanpa kau tahu..
Ketika aku berlapang dada dengan teguranmu..
Ketika aku tersenyum untuk kebahagiaanmu..
Ketika aku menguatkan saat kau mulai terjatuh..
Ketika aku sekuat tenaga tanpa jemu membantumu..
Ketika sahutan salam menyapa saat kita bertemu..
Ketika aku begitu cepat melupakan kesalahanmu..
Ketika aku membuka lebar-lebar pintu maaf untukmu..
Ketika aku menjaga rahsiamu..
Ketika terkadang aku perlu melepasmu dengan penuh keikhlasan,

Dan..

jika Allah yang memintaku untuk menyayangimu sekali lagi,
Aku pasti akan melakukannya...dengan izin Allah dan semoga hanya kerana Allah,
Adikku, apa kau juga “menyayangikuku kerana Allah”?
Maka aku akan selalu berharap dan semoga semuanya hanya kerana Allah..
Amin..

Ahad, 13 November 2011

~Sekurang-kurangnya...

renungan bersama....


‎1. Sekurang-kurangnya ada 5 orang dalam dunia menyayangi anda dan sanggup mati kerana anda...

2. Sekurang-kurangnya ada 15 orang dalam dunia ini menyayangi anda dalam beberapa cara..

3. Sebab utama seseorang membenci anda adalah kerana dia ingin menjadi seperti anda..

4. Senyuman daripada anda boleh membawa kebahagiaan kepada seseorang, walaupun dia tidak menyukai anda..

5. Setiap malam ada seseorang mengingati anda sebelum dia tidur...

6. Anda amat bermakna dalam hidup seseorang....

7. Kalau bukan kerana anda, seseorang itu tidak akan hidup bahagia....

8. Anda seorang yang istimewa dan unik....

9. Seseorang yang anda tidak ketahui menyayangi anda....

10. Apabila anda membuat kesilapan yang sangat besar, ada hikmah sebaliknya....

11. Sekiranya anda merasakan anda dipinggirkan, fikirkan semula; mungkin anda yang meminggirkan mereka....

12. Apabila anda terfikir anda tidak mempunyai peluang untuk mendapatkan sesuatu yang anda ingini, mungkin anda tidak akan memperolehinya, tetapi sekiranya anda percaya pada diri sendiri lambat laun anda akan memperolehinya...

13. Kenangilah segala pujian yang anda terima. Lupakan segala maki hamun, caci umpat cela....

14. Jangan takut untuk meluahkan perasaan anda; anda akan merasa senang bila seseorang mengetahuinya..

15. Sekiranya anda mempunyai sahabat baik, ambillah masa untuk memberitahunya yang dia adalah yang terbaik. Hanya seminit diperlukan untuk mendapat sahabat baik, sejam untuk menghargainya, sehari untuk teman tetap paling setia...walaupn punya harta yang banyak, teman tetap paling berharga..

Rabu, 9 November 2011

~TeNtaNg AkU???!!...~

Assalammualaikum...

maafkan aku andai aku tersalah tafsir tentang diri "aku"..

a. aku
sebenarnya, keliru dengan percaturan hidup ini..Yang zahir seakan mewah dengan kehidupan, seakan berjaya dengan masa depan seakan unggul dengan rasa-rasa cinta. .. Sebenarnya, aku tewas di susur alur dalam mengejar cita-cita, aku terkulai di dalam lorong-lorong kejayaan dan aku sebenarnya kerdil dalam mengecapi rasa-rasa cinta.

b. keinginan ku
aku ingin menjalani hidup ini seakan nada dan irama & ada rentak tari yang berbeza..walau nyata tak sempurna tapi itulah "keinginanku"..!! .. Hakikatnya, hidup aku seakan berpaut dengan cara hidup, dengan masa depan dan juga cinta. Seakan bingung, dengan percaturan yang bisa ku lalui.. dimana tahap kesabaran yang mampu ku binakan..??


c. Jiwa ku

aku seorang yang suka memerhati dari gerak geri, lirikan mata, gerak bibir dan tingkah & dan aku tetap dengan cara ku walau ada yang membantah..Kerana itu adalah "jiwaku"..!! .. aku mudah memberi kepercayan pada mereka yang baru ku kenali& bukan kerana aku menilai dari segi taraf, rupa mahupan bangsa..Tetapi kerana aku manusia biasa & yang tidak mementingkan taraf, rupa dan bangsa & kerana aku seringkali terpedaya dengan wujudnya taraf, rupa & bangsa. .. aku tidak suka akan penindasan pada mereka yang lemah seakan menghina dan lupa pada asal usul empunya diri..Lagak yang tidak bertempat dgn pandangan yang jelek membina anggapan tersendiri.


d. Kerjaya

kerjaya yang kumiliki pada hari ini seakan membuat aku keliru dengan wujudnya perbezaan diantara aku dengan mereka-mereka yang selebih layaknya memiliki kerjaya ini..Sedang aku seakan enak menikmati kerjaya ini hanya dengan segulung ijazah..Terkadang membuat aku terkeliru dan sering tertanya-tanya.. "inikah anugerah dari MU"?

e. Iman
sukar utk ku nyatakan imanku dulu dengan iman ku kini & sesuatu yang terlalu sukar utk ku menilai dan mencungkil dari peel dan perwatakan ku yang tersendiri..Yang aku sedar dan nyata aku kini makin jauh..dan teramat jauh dari sisiNYA...T_T

f. kepentingan
aku amat mementingkan kejujuran, ketepatan dan kesungguhan dalam memberikan komitmen dan juga terang dan jelas dalam memberikan penyataan dan juga aku seorang yang boleh di tambah dan tolak dimana aku juga sedar bahwa adanya kelebihan dan kekurangan pada setiap hamba yang dicipta-NYA. ..aku mementingkan kasihsayang dn kejujuran dari segalanya..Biar dunia telah meletakkan syarat utk mengecapi bahagia dan syarat keselesaan adalah harta...Namun aku tetap dengan caraku walau aku berwang dan berharta.. itu tidak bermaksud aku tetap melupakan dimana aku berpijak dimana aku tertatih-tatih bagai waktu dulu. Ini adalah caraku, kerana aku percaya mereka yang gila, fakir mahu pun miskin tetap memerlukan belaian kerana satu yang tak mampu aku ungkapkan betapa besarnya anugerah yang kita miliki iaitu perasaaan....

g. kepuasan
aku akan berasa puas apabila aku mendapat membuat mereka-mereka yang memandang aku tinggi akan menganggap aku adalah sama seperti mereka..Dimana aku sempat bergurau senda , bertanyakan khabar, suka dan duka & aku akan rasa bahagia melihat mereka melemparkan senyum sambil menyapu sampah.. dan aku tidak pernah teragak-agak utk menerima pelawaan mereka makan bersama dan mendengar celoteh mereka. .. aku akan berasa puas apabila mereka yang memandang aku dengan penuh kekurangan, akan terpaku sedar bahawa sesuatu yang mereka miliki mungkin tidak ada pada aku.. namun sesuatu yang aku miliki pula tidak mungkin mereka mampu memiliki sedangkan telah ditetapkan oleh-NYA bahwa setiap kejadian telah pun tetapkan anugerah tersendiri & dan aku teramat bersyukur memiliki anugerah itu.

h. pemerhatian

aku lebih memberikan perhatian pada mereka yang memerlukan. aku tidak mudah menolak dan mudah utk menerima..Apa yg terdaya akan ku usahakan.. aku tak sanggup melihat seseorang yang kesusahan...Aku amat gemar bersendirian...

i. pegangan

aku hidup pada hari ini adalah utk keluarga dan aku berpijak dibumi ini adalah atas urusanku dengan-NYA, dan aku rukuk adalah syarat keatasku sebagai seorang hamba yang telah dikurniakan akal.. dan aku sujud adalah syarat keatasku sebagai seorang hamba yang lemah dari zahir dan batin.. dan aku menadah kerana aku jauh lemah dari kekuasaan-NYA...Dan aku akan menyerah dan menerima dengan redha' walau apa pun ketentuan dariNYA..

Ahad, 30 Oktober 2011

~Berkecil hati juga dikira berdosa???!!...

Berkecil hati juga adalah dosa??

bace lahh... :)

“Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa. Tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati”

I’m so confused...
Kenapa orang kecilkan hati kita, kita pulak yang berdosa?Then I asked my dad what’s that mean...

Ayah: Jika seseorang hina kita, dia berdosa..Jika kita terasa hati dgn penghinaan dia,kita juga berdosa..Tetapi dosa kita lebih besar dari dosa dia..

Anak: Uiikk... Tapi kenapa pulak? Kita tak buat apa-apa pun?.

Ayah: Kerana orang yang menghina kita itu adalah peringatan daripada Allah..

Anak: *blur

Ayah: Kenapa kita dihina oleh orang tu? Kerana itu adalah ujian dari Allah..Kenapa Allah hadiahkan kita ujian itu? Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia..Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita tak redha dengan ujian yang Allah turunkan..Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang, tapi kecil hati dengan Allah.

Anak: Ooooooo.. Ook..

Ayah: Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan-kawan kita..“Dia dah banyak buat aku macam ni, macam tu” dan sebagainya..Dan kawan-kawan kita pula akan cerita pada kawan-kawan lain..“Kesian kawan kita tu.. budak tu dah banyak sakitkan hati dia…” jadi keredhaan kita terhadap ujian Allah itu akan lesap..

Anak: *termakan cili

So, the conclusion is... Jangan mudah terasa hati...Maknanya kita tak redha dengan Allah..Nanti Allah pun tak redha dengan kita.. Na’uzubillah.

: "Sebenarnya, setiap kali orang memuji kamu.. Seharusnya kamu rasa malu. Ucaplah astaghfirullah al-azim kerana orang memuji kamu disebabkan Allah S.W.T telah menutup aib dan kelemahan kamu."





*****************

alhamdulillah , aku pon baru tau tentang benda ni, brdosa rupanya mrajuk tak tentu hala ni, subhanallah...Peribadi Kita Maruah Kita.....♥

mood: sampaikan kebaikan walaupun satu ayat ..sebarkan ...
selamat beramal .............=)

Sabtu, 29 Oktober 2011

~Dia Tuhan yang satu~

Aku pernah kehilangan kepercayaan diriku.
Kepercayaan bahwa diriku adalah seorang manusia.
Jua seorang hamba..
Yang seharusnya lebih kuat.
Yang seharusnya lebih baik.

Dalam gelapnya kekalutan hatiku ini.
Ku melihat secercah sinar terang.
Yang menghampiriku.
Dan membantuku berdiri.
Hingga akhirnya aku bangkit.
Dari segala kegelisahanku tersebut..

Sinar itu sangat indah.
Sangat terang dan berkilauan.
Ia menuntunku keluar dari kegelapan.
Dan membimbingku erat menuju dunia yang cerah.
Dimana dalam dunia itu kutemukan lebih banyak sinar lagi.
Yang menyambutku hangat.
Dan mengajariku arti hidup yang sesungguhnya..

Ada satu sinar yaang indah.
Yang selalu setia mendampingiku.
Membantuku bangkit dari masalah.
Dan mengajariku arti kedewasaan.
Erti hidup bertuhan
Tak pernah kucuba mengkhianatinya.
Begitulah seterusnya.
Tak pernah pula sedetikpun ia mendustaiku…
Dialah Tuhan yang satu.........

Khamis, 27 Oktober 2011

~kadang-kadang..~

masalah untuk diselesaikan.. bukan dikeluh..

dan kadang2 kita akan lemah~


rayulah pada-Nya~ kerana Dia ada jalan keluarnya.. yang lebih baik~

maka carilah Allah...
setiap saat!

Isnin, 17 Oktober 2011

~Muhasabah Diri Sejenak..T_T..




~Ya Allah..telah kupinta pada-Mu panjangkan umurku untuk hari esok,namun kutetap sia-siakan hariku berlalu tanpa ada perubahan...Tuhan,jangan diakhirat nanti Kau persoalkan aku tentang masa yang telah Kau berikan yang telah aku sia-siakan” Astaghfirullah..Subhanaka inni kuntu minazzolimin…T_T

Selasa, 11 Oktober 2011

~MoTiVaSi uNtUk DiRi..~

Seorang guru memegang segelas air dan bertanya kepada anak muridnya. “Berapa beratkah air ni?”

“10 ml!” “15ml!”, “50ml!” “100ml!”

Murid-murid menjawab.

Bagus! tetapi saya sendiri tidak pasti berapa berat air ni kerana saya tidak menimbangnya. Ok bagaimana kalau saya memegang gelas ini selama seminit?

“Tiada apa-apa!” Murid menjawab

Kalau saya memegang selama setengah jam?

“Tangan lenguh!” Murid menjawab,

Ok adakah berat gelas ini berubah, bertambah berat misalnya?

“Tidak!” murid menjawab.

Ok bagaimana pula kalau saya memegang setengah hari?

“Tangan cikgu boleh kebas dan kena hantar ke hospital kerana lumpuh”, salah seorang murid menjawab diikuti dengan gelak ketawa satu kelas.

Guru tersenyum, “Bagus! Hmm bagaimana pula kalau saya pegang cawan ni satu hari? dua hari? seminggu? setahun?”

Murid-murid mula pening, gilo ker apo?

Ok kalau macam tu bagaimana nak mengelakkan saya dimasukkan ke hospital?

“Lepaskan sahaja gelas itu!”

Ya , itulah jawapan yang saya cari...Begitulah ibarat dengan masalah yang kita hadapi...Kita masih bertahan jika kita menanggung beban satu masalah itu dalam masa yang singkat tetapi kalau masalah itu dibawa ke satu masa yang lama, ia akan menjadi berat walau pun sebenarnya beratnya adalah sama..

Jadi setiap masalah yang kita hadapi tu janganlah dibawa,segala masalah hendaklah diselesaikan atau dilupakan selewat-lewatnya sebelum kita tidur supaya masalah itu tidak menghantui kita keesokan harinya...Jadi pada setiap pagi kita bangun otak kita jadi fresh dan bersedia menghadapi hari baru dengan lebih ceria dan penuh semangat.

Ini dapat mengelakkan stress dan kemurungan yang silap-silap boleh menyebabkan kita ke hospital sakit jiwa....



Ingat…

“Lepaskan sahaja gelas itu!”


~selawat~..cuba utk melepaskn 'gelas' itu..tapi masih belum ade kemampuan..Ya Allah, bantulah aku..T_T

Isnin, 10 Oktober 2011

25 sept 2011..akhirnya tiba jua..~

Akhirnya dapat juga aku mengemaskini blog nih..da lame x menulis..pe yg menarik yea??hehe..

Ermm..pada 25 September yg lepas..selamatlah aku konvo selepas 3 tahun setengah duk habiskan blaja kt bumi ukm tuh…aku dpt sesi ptg..so, relakslah sikit kan…hari aku konvo tuh jatuhnye pada hari Ahad…so, just nicelah untuk family aku berkumpul sesame…tgk pesta konvo ukm mcm mane…hahahaha..biasa je sebenarnye..x la teruk..x jugak hampeh…hihi…

*************************
Perasaan aku?

Well, untuk konvo nie..mule2 tu aku mcm x rase ape2 sgt pon..tp bile da dekat dgn hari nk konvo tu..ade mcm satu perasaan..x tau nk gmbarkan mcm mane..gembira.. suka...duka..terharu..sedih dan macam-macam..emuanyer bercampur jadik satu..T_T
Malam sblm majlis konvo tu..aku dan family dok menginap di Hotel Bangi Lanai..10 minit je dari Ukm...tmpt tu ok la utk family aku yang tak berapa ramai nih..

*******************
Semasa konvo? Ape terjadi?

Yeah..aku konvo skali ngan kawan-kawan sama sekolah ngn aku..ader 7 orang semuanye..naseb baik ade geng..aku duk ngan diaorg tapi hanya 4 orang je termasuk aku sbb time tuh kitaorang dh tercepat msk dewan..so, x jumpe la yg lagi 3 org tuh..hehe..memula masuk dewan aku mcm cuak jugak la..last2 sbb lame sgt tunggu sampi giliran aku, aku ngantuk lak…dan harap2 majlis ni cepat habis…sampai giliran aku, masa jalan atas pentas aku amik fail skrol tuh ngan diiringi muzik orchestra mcm crite triller… suspen gle…berdebar2..mcm2 pikir..takut la kaki tersangkut kt wayar..mane nk taruk muke..tp alhmdulillah..semuanya berjalan dgn lancar..mcm mimpi je..haha



~nie dia mereka yang sama-sama susah sng dgn aku sepanjang 3 tahun setengah..hehe~


***********************
Lepas konvo?

Sedang elok je aku kuar dewan tu..tibe2 ader flash dari kamera..ntah sape2..ase cam artis pulak..haha..rupe2nyer dua orang pelajar aku setia menunggu dgn kamera canggih..kredit utk asrul dan faize..(^_^)..pastu,macam biasa…bergambo la..x dpt nk gmbr sekeluarga…hari da petang sgt...ase 'cacat' sikit la suasana sbb 'mak' dah xde..tp aku tau..dia melihat dan sentiasa doakan aku dari jauh..terima kasih mak..
Al-Fatihah..isk3..T_T..

Pastu kitaorang balik sbb memasing sume dh lapo…aku pon nk balik cepat sbb penat dan ngantuk…next weeknye tuh aku sambung MC..huhu..pastu aku dan family amek gambo kt studio..siap ngn jubah dan skroll…melayang rm200 lebih untuk gambo je..tp xpe..ader org blnje gmbo tu..terima kasih utk adik dan abah aku yang baik hati..hak3..



~insan-insan yang sntiasa menjadi sumber inspirasiku...^_^


*****************
Akhirnya....

Alhamdulillah…akhirnye tamat satu perjalanan..skrg aku kene tumpukan perhatian pada satu lagi perjalanan yang sedang aku tempuhi..ya! x lain x bukan…usaha utk perbaiki kehidupan..ermm..utk teruskan pengajian master??aku tgh pikir dgn mendalam nih..mampu ker??hik3..insya Allah, boleh kot…aku percaye aku leh buat..cume kekadang tuh aku kene bagi smgt lebih sikit kat diri aku ni yg sedikit malas…huhu...

mood: semangat masih membara..i.allah..hanya menunggu ruang dan peluang utk melanjutkn pengajian..Ya Allah, Kau permudahkan lah...ameenn...



Isnin, 19 September 2011

~SeLaMaT JaLaN..

Selamat jalan yea..moga Allah sntiasa merahmatimu..hati ini pedih..jiwa ini pilu..perasaan ini 'sakit'..namun aku tidak pernah membencimu..Demi Allah,terlalu sukar untuk ku lakukan..

~Maafkan aku kerana tidak sewajarnya mendidikmu juga terlalu menurut keinginanmu sedari dahulu..
Maafkan aku kerana amat menyayangimu juga terlalu bersabar melayani karenahmu sedari dahulu..
Maafkn aku kerana tidak menghalang pemergianmu juga kerana setia menunggu kepulanganmu..
Mungkin bukan saat ini kau kembali..Mungkin detiknya suatu hari nanti..
Cuma aku ingin kau mengerti..Aku tetap menanti kebenaran itu muncul sehingga kini & selamanya...T_T

*****************************

kembara hidup tiada yang manis,
langkah kan rebah..
tujuan hidup kian kabur,
peritnya kan dirasai..
terhiris,diguris, dicalar..
itu fitrah hakikat sebuah fikrah..
pada Tuhan dipohon..
moga kembara ini dimudahkan..


Mengenalimu memberi sejuta rasa yang berlainan..marah, kecewa, sedih, ketawa, menangis, pilu, sayang dan rindu..namun, itulah yang dinamakan ukhuwah..anugerah dari yang Maha Penyayang..
kita bertemu diatas jalan daie murabbi..tautan hati kita mampu merealisasikan segalanya..




Ya Rabb! iringkan langkah kami dengan kekuatan..AMEENN..(^_^)

Ahad, 18 September 2011

~KeTiKa aKu mEnAnGiS...T_T...

Adiku......ketahuilah bahawasanya ;

ketika aku menangis,
bukan bererti aku tidak berusaha menahannya,
melainkan kerana pertahanannya sudah tidak mampu lagi membendung air mata,

ketika aku menangis,
bukan bererti aku ingin mencari perhatian,
melainkan kerana apa yang aku perhatikan telah mengaibkanku,

ketika aku menangis,
bukan kerana aku ingin dilihat lemah,
melainkan kerana aku tidak sanggup berpura-pura kuat,

ketika aku menangis,
bukan bererti aku ingin membuat orang rasa bersalah,
melainkan kerana aku sendiri tidak tahu apa yang membuat aku sedih,

ketika aku menangis,
jangan lah engkau menganggap aku lemah,
kerana engkau juga yang menyebabkan air mata ini mengalir....




~Jika tangis ini yg akan redakan luka hati ini berlarutan..maka biarkan aku menangis sendirian...

Sabtu, 17 September 2011

~Aku Benci 17 september..~ T_T

~Aku nak lari dari tarikh ini!!!!! Aku dah cuba tak nak bangun dari tidur, Aku dah cuba nak penuhkan jadual dari pagi sampai malam...Tapi ternyata Allah nak aku hadap dan lihat semua ni...aku belek gambar-gambar lama yang jatuh dekat kaki malam tadi...aku imbas kembali episod hitam itu...Ternyata, semakin aku jauh lari dari kenyataan...ia datang sedikit demi sedikit. Kalau lah aku boleh belah otak dan aku nak buang simpanan memori lama, tarikh ini yang aku nak buang jauh2 dari kotak ingatan aku..sungguh..aku x mampu menghadapinya...~

Aku berlari lagi...jauh aku tinggalkan kesibukan..Aku menonton cerita sedih dan cerita kartun silih berganti...mendengar lagu2 sedih..aku tumpukan perhatian pada kerja2 lain..kerana aku ingin lari dari hari yang menyakitkan ini..Aku berpura2 gembira sedangkan dalam hati hanya Allah yang tahu...aku makan sebanyak2nya..Aku bermain di tepi pantai.....menjerit dan melepaskan segala2nya semahu2nya..Tapi aku masih tak boleh lupa!!!!! 17th Sept,2010 - kenapa kau hadir tahun ini!!! Kenapa??? Ia menyesakkan fikiran aku. NO!!!

Ya Allah..Aku penat..aku lemah..sdgkn mereka bergembira..tetapi aku sntiasa menangis keseorangan..Ya Allah,sungguh aku tidak tahu di mana kesalahanku hingga mereka menolak ku tepi..sungguh aku takut hidup dlm dunia sebegini..di manakah kebahagiaan ku dulu,aku merinduinya..kenapa hidup ku kini di penuhi dgn air mata..sungguh aku penat..berilah petunjuk kpdku Ya Allah..Engkau tunjuk lah di mana silap ku pada mereka Ya Allah sehingga aku di biarkan seorang begini..bantu aku..aku buntu...T_T


*************************************

~17.9.2010..jumaat..10.30pg..tempat yg suci..4 orang saksi bersama 2 helai kertas (ss)..dalam suasana hambar..aku diadili dengan 'zalim'..perasaan dan status aku x dihiraukn..maruah aku dipijak2..ketika ini airmataku tiada harga lagi...aku seolah2 pesalah yang bersedia menerima hukuman MAUT...rase sangat 'kerdil' diri ini dihdpn kalian yg 'hebat2'..sungguh!!aku xkn mmpu lupekn detik2 itu sehingga aku ketemu ILLAHI..

~17.9.2011..sabtu..10.30pg..tempat yg sama..genap setahun..mengimbas detik2 dikhianati..terbayang satu persatu..cukup sdih,pedih..luka ini seolah-olah masih baru..x semena2 airmata ini gugur juga akhirnya..ape slh aku??hinggga diperlakukn sedemikian??....aku langsung x menyimpn dendam..sayang ini masih tersisa..tp aku cukup2 terkilan dan 'tersentak' dgn ape yg berlaku..T_T

mood:inikh balasan utk kebaikan yg dah aku lakukan?inikah cara kalian menunjukkn rasa sayang dan terima kasih untuk semua yg dh aku 'korbankn'?...?.......terima ksih sbb 'hadiahkn' ssuatu yg sgt 'indah' dlm ukhwh kta..T_T

Jumaat, 16 September 2011

~16 September 2010 - 16 September 2011~

~Tak tau nk taip ape..tarikh ini mengingtkn aku pada sesuatu..T_T

Dua situasi yang berbeza:

16 sept 2010..suasana yg sgt janggal..langsung x ade kemesraan..hambar dan x terasa ikatan ksih syg dan Ukhwah antara kami selama ini..tiada lagi gurauan dan kata-kata yang mencuit hati..dan hati ini terus-terusan tertnye2 ape sbnrnyer yg berlaku..

16 sept 2011: suasana msih janggal..tp agak damai wpn ikatan Ukhwah dan kasih sayang antara kami sudah 'longgar'..masih sudi menegur di laman chatting wpn kemesraan itu kian pudar..moga 'hati' ini menerima sgalanyer dgn Redha..terima kasih..(^_^)

Khamis, 15 September 2011

~Sukarnya memaafkan... ;(

Aku benci rasa ini..
Walaupun ia bertandang di laman hati..
Kenapa kau menjelma semula..
Setelah menghilang begitu lama..

Kau kah itu yang pernah menghadiahkan..
Satu luka berdarah yang menyakitkan..
Kenapa perlu ku temui lagi warna pilu..
Ketika kau lalu di tepian kalbu..

Ah, terasa segalanya terlalu laju..
Bila batas-batas masa dikira..
Setahun itu tidak lama..
termanggu aku seketika…
di pinggiran nostalgia..

...sukarnya memaafkan..
...sukarnya melupakan..
Segalanya kini sudah berubah
Sejak ikatan UKHWAH itu terungkai

Episod demi episod telah menyedarkan…
Aku semakin matang mentafsirkan!
Kalau benar cintakan Allah…
Hati kita tak kan terpisah..

Dan entah kenapa tiba-tiba kini…
Kita dipertemukan semula
…di persada kemaafan
bila butiran wahyu menyapa

Tuhan semulia itu pun bisa memaafkan....
Lalu dendam luruh seluruh...
Walau di awalnya terasa susah sungguh!


************
Memaafkan memang tidak kan mengubah masa lalu, tp pasti ia akan mmpermudahkan masa depan...i.allah..

~mood: sdg berusaha dan msih berusaha memaafkan..huk3..

~MeLaNgKaH DaN tErUs MeLaNgKaH..~

Kesekian kali, mengumpul tenaga dan kekuatan meluahkan apa yang terbuku tepu... Semalam yang pergi biarkan berlalu, esok yang datang perlu dihadapi.. memujuk hati sendiri lebih sukar dari memujuk hati insan lain..untuk terus dijalan-Nya..Senang dituturkan, pelaksanaannya sukar, cukup luar biasa dugaan-Nya..


Hari-hari yang telah berlalu, diharungi dengan suram berpanjangan..Untuk mendapatkan hari ini, hari-hari yang lalu terpaksa ditempuhi, meskipun pedih, meskipun sulit, namun hidup perlu diteruskan, walau 50 tahun lagi, walau 5 tahun, walau 5 saat.. harus! Seolah cahaya yang melintas, hadirnya walau sedetik namun melintas mengekalkan sinarnya… hidup pun begitu..terus, terus, dan terus.. hingga sampai kepada titik noktahnya.

Kadang-kadang, terlalu memujuk hati insan lain, agar terus berada atas jalan-Nya, terlupa santapan rohani, terlupa pada diri yang harus dikuatkan.. aku, seperti itu, dalam mengajak, tapi terlupa ‘belaian’ untuk diri sendiri, hinggakan suatu saat, semangat itu hilang, pupus, kosong! Silapnya pada diri, asyik dengan jiwa manusia lain, tapi jiwa sendiri tandus, rapuh berpaut pada dahan.. berterusan mengukuhkan tiang rumah orang lain, tapi anai-anai di tiang rumah sendiri tidak dihiraukan. Terkesan dengan tekanan yang diterima, terkesan dengan masalah orang lain, gagal membuatkan diri sedar satu hakikat.. jangan kerana masalah orang lain, diri dipengaruhi..

Tiada arah untuk memotivasikan diri sehinggakan berasa rajuk berpanjangan, terlalu membawa hati.. lantas, pada hati yang merajuk, pada Tuhan dipinta moga hati ini Allahumma thabbit qalbi ‘ala dinika”.. jadikan aku berterusan sebagai nadi agama, walau hanya secebis dari sunnah Rasulullah s.a.w.

Masalah remeh ; berpuncanya dari semangat yang kian pupus, membuatkan fikiran tidak waras berfikir, mengambil keputusan melarikan diri dari masalah. Bila difikirkan ; itu kerja gila, semangat yang hilang, sepatutnya masalah dihadapi, bukan melarikan diri..

Alhamdulillah, pada dua tiga orang sahabat, ku temui jawapan atas semua desakan masalah ini...

“orang dakwah ni selalu syaitan nak kacau bagi kita jadi lemah semangat, tapi kena sabar la... sambil kita bantu orang, diri kita pun kena sentiasa perbaiki, banyak2 berdoa sebab doa senjata orang mukmin, bila kita sentiasa dekat dengan Allah pasti Allah akan kuatkan kita macam ana kata tadi la, ni smua dugaan untuk orang dakwah, Allah nak tengok sejauh mana kita boleh sabar, atau mungkin dalam buat kerja dakwah tu ada yang tak beres dengan anti. masa kita buat sesuatu, cuba kita muhasabah dari & tengok betul2 apa niat kita sebenarnya buat kerja tu, adakah benar2 ikhlas kerana Allah atau ada sebab lain, kalau niat benar kerana Allah Insya-Allah Allah pasti akan tolong dan kuatkan kita, kalau kita rasa down pun ni adalah dugaan, banyakkan sabar & doa selalu. Setiap manusia ada buat kesilapan, yang penting kita kena kembali ke pangkal jalan...tiap manusia yang berjaya dia belajar dari kesilapan yang lalu, macam tu la dalam dakwah ni...setiap dugaan yang menimpa bermaksud kita dalam perhatian dan kasih sayang Allah. kita buta di dunia tapi jangan buta di akhirat, masih belum terlambat, ada masa untuk kita sama2 baiki dri, banyak lagi benda yang kita kena belajar dalam hidup ni, ilmu kena sentiasa bertambah, kita selalu kata bahawa kita adalah orang yang beriman, jadi Allah nak tengok sejauh mana keimanan kita. Setiap perbuatan baik kita pasti ada ujian, kenapa orang kata hidup ini pahit? kerana syurga itu manis..... bukan mudah untuk kita mendapatkan sesuatu yang bernilai, perlu dibayar dengan harga yang sangat tinggi, dan itu yang memerlukan kesabaran. Ana cuma boleh bercakap tetapi ana juga sama macam anti kena baiki dri, ana pun ada banyak kekurangan....apa yang penting bagi kita adalah banyak berdoa, banyakkan baca quran dan bangun malam”

Nah, itu hujahnya, hati benar-benar tersentak.. kembali memikirkan patutlah semangat jatuh, rupanya bermula dari niat. Niat mungkin dah pada fikrah Islam, tapi ada perkara-perkara sampingan yang menjadi iringan matlamat bahkan mungkin menjangkau matlamat tertinggi.. susahnya mencapai maqam ikhlas yang tidak terusik. Mudahnya bibir menuturkan diri "amantu billah", namun praktikalnya? Diuji sedemikian pun sudah sesak di jalanan.. Begitu tarbiyyah Allah pada hamba-Nya. Halusnya teguran-Nya. Dibalasnya syurga pada jiwa yang dibeli-Nya. Syukran ukhti, nasihat yang sangat-sangat membuatkan hati mencari hikmah atas apa yang berlaku, menjadikan semangat yang lemah kian bangkit..

SMS diterima seorang sahabat “kaifa al-yaum?” Allah ‘menegurku’ melalui teman-teman, menggerakkan hati mereka memujukku yang ‘rajuk’ pada-Nya.. semua diluahkan, pesannya “ enti dah check ke source the problem? How about amal? Maybe need to improvement” SMS ringkas, namun cukup terkesan, jauhnya dari Tuhan hinggakan semangat jatuh merudum. Pujuknya lagi, "ubat hati tak dapat lari dari kembali kepada fitrah. Solat, zikir. Ana ada baca something about this situation. Ia dinamakan ‘futur’ iaitu ketika hati sedang menolak. Iman boleh naik & turun. Yang penting mesti ada guideline even iman down, we have manage. Ada ukuran tertentu. Ibn al-Qayyim : hati memiliki dua sikap(menerima & menolak). Manfaatkanlah dua situasi ini. Ketika hati cenderung menerima, banyakkan amal soleh & sunat sebanyak mungkin. Ketika hati sedang menolak (futur), ikut la hati dengan melakukan amal-amal wajib..Berinteraksilah dengan hati dengan lemah lembut sehingga sampai saatnya ia cenderung untuk menerima kembali".

Terdiam seketika, memikirkan hakikat jiwaku yang ditangan-Nya.. Subhanaka inni kuntu minazzolimin.. apa yang berlaku, moga ‘ibrahnya terkesan pada jiwa. Semuanya bermula dari niat, betulkan niat, ikhlaskan hati, teruslah berjalan melangkah. Allah menolong!

Sehingga kini, aku kosong, bukan kosong dari semangat, tapi kosong dari bebanan jiwa yang diasak syaitan agar lari dari medan ini. Ingatlah sejauh mana pun dugaan yang datang, luas lagi rahmat Allah mengiringi.

Ku yakin, dan sekali lagi, aku masih hamba-Nya yang terpilih agar jiwa ku kukuh, tegar pada bisikan yang melemahkan.. Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar.. Senyuman terukir, tanda kebebasan jiwa, leganya dihati, lapangnya dada. Kan ku terus melangkah, melangkah dan terus melangkah…

Selasa, 13 September 2011

~Sungguh..aku rindu..~

Rindu itu bertandang lagi
bersama sejuta kenangan nan indah di hati
ingin ku lepas rindu itu bersama angin lalu
namun baru sebentar ia pergi
ia menerjah kembali


ya Allah..
kuatkan aku dari rindu ini
walaupun kehadirannya sedetik cuma
namun ia cukup menyiksa
hatiku kian resah
langkahku semakin payah
rinduku pada kenangan lalu
berdarah di jiwaku


kuatkan aku ya Allah
kuatkan aku dari rindu yang tidak halal ini
rindu yang bisa merosak dan melalai jiwa
saat aku terleka
rindu itu datang menyapa
datangnya menggoyah hati
bersama titisan air mata ku buang rindu itu pergi


ya Allah...
teguhkan langkahku menuju jalan-Mu
janganlah pernah Engkau palingkan hatiku
setelah sinar hidayahMu Kau beri padaku
sesungguhnya aku sangat rindu
rindu pada keredhaan dan keampunanMu

Ahad, 11 September 2011

~Tabahlah Duhai Hati.. Allah itu sentiasa di sisimu..

sampai satu tahap..
dah tak rasa apa2..

sebab dah malas!

bukan give up! tapi.. ntahlah. aku hanya manusia yang sangat lemahh! T_T

********
masih perlukan bimbingan..huhu


Sabtu, 10 September 2011

~Salam Lebaran 1432H~

Assalamualaikum,

Maaf atas segala kekhilafan,
..lidah yang bebas melontar kata2 ini kadang-kala dikuasai marah..
..janji yang terabaikan..
..hati yang terkadang-kala berprasangka..
..sikap yang sering menyakitkan…
.. untuk setiap kesalahan..

Salam 'eidilfitri buat semua Muslim Muslimat, sahabat2 yang tercinta~dimana sahaja kita bertemu, di alam realiti dan maya..
Kembali kepada fitrah, hakikat penciptaan manusia..
Moga berakhirnya bulan Ramadhan yang indah, Taqwa menjadi pakaian kita..
Ameen.. semoga berjumpa lagi..=)

Isnin, 22 Ogos 2011

~La TahzAn..~


Adakah selama ni kita rasa diri tak pernah di hargai? Adakah selama ni kita rasakan diri kita di pinggirkan?Biasalah dunia, memang macam ni...Ingatlah di dalam kubur nanti kita sentiasa berseorangan...Ingatlah di padang Mahsyar nanti tiada siapa yang dapat membantu diri kita nanti...Biarkan...Keseorangan, sepi...Memang sepi...T_T

Ingatlah...

Setiap kali kita hendak tidur, mesti ada seseorang yang akan teringat akan kita...Tak siapa tahu..kamu semua sebagai pembaca mungkin mengingati saya..adakah orang yang mengingati kita itu sayang pada kita?..Mungkin orang tu kita tak kenal, tapi dia kenal kita..Tak siapa tahu...

Kalau KITA rasa keseorangan...

Ingatlah..


Bahawa akan datang satu masa nanti seseorang yang sanggup berjuang bersama kita, sanggup berkorban apa sahaja untuk kita...Tapi hakikat sekarang tiada siapa yang ada bersama kita...

Ingatlah..

Jika kita tinggi ilmu di dada, ada asas agama yang kukuh, orang di sekililing akan menyanjung ke tempat yang tinggi...Walau di mana sahaja kita berada, kita akan sentiasa di angkat tinggi dan di hormati bukan kerana paras rupanya, tetapi kerana peribadinya yang indah dan sempurna...Makin tinggi ilmu agama kita, makin tinggi orang menghormati kita...

Ingatlah...


Hidup ini amat bermakna seandainya ada kasih sayang, kasih sayang itu ada di dalam diri kita sendiri...kita tahu kita ada kasih sayang, tapi kita perlu terokainya lebih dalam lagi....

Ingatlah..

Sewaktu kita sedang sakit, pasti akan ada orang yang mendoakan supaya kita cepat2 sembuh walaupun doa itu di sampaikan dari jarak yang jauh...Pasti ada orang yang akan memberi hadiah dan buah tangan kepada kita...

Ingatlah..

Sewaktu kita sedang bersedih, pasti ada orang yang akan menggembirakan kita, yang belajar untuk menggembirakan hati kita...

Ingatlah..

3 perkara yang di benci oleh Allah:

1: Apabila dia berilmu, dia sombong dengan ilmunya
2: Apabila ada ulama', dia tidak memperdulikannya
3: Apabila ada kawan baik, di pilih kawan yang buruk akhlaknya, di tinggalkan kawan yang baik akhlaknya.


Ingatlah..

Ada 3 tanda cahaya keimanan seseorang:

1: Tidak takut akan celaan orang lain ketika berdakwah dan melakukan kebaikan.
2: Tidak lalai dalam melakukan amalan ibadah dalam waktu senang ataupun susah.
3: Antara dunia dan akhirat, di seimbangkan kedua-duanya.

Ingatlah..

Antara orang yang di cintai Allah, dan tidak di cintai Allah ada bezanya. Orang yang di cintai Allah akan di berikan dunia dan kesempurnaan iman untuk hambanya yang dia cintai agar tidak lalai. Tapi, Dia akan memberi dunia sahaja kepada mereka yang tidak di cintai Allah.


Percayalah,

Kita tidak pernah dipinggirkan.....cuba lihat bintang di langit waktu malam....Kita pasti merasainya.....Cuba lihat matahari terbenam di waktu senja....Kita pasti merasainya...kadang-kadang kita perlu bersendirian..untuk mencari ketenangan dan memuhasabahkan diri bagi meneruskan perjuangan kita sebagai hambaNya...^_^

~JaNgAn BeRsEdiH wAhAi DiRi..~


Kehidupan tidak selalunya senang dan mendamaikan...Ketika kita belum puas meneguk erti kebahagiaan, keresahan mengintai dengan penuh cemburu dan irihati...Ketika kegembiraan baru memercikkan sinarnya, awan kesedihan tiba-tiba saja berarak memendungkan jiwa.

Inilah kehidupan...Simpang siurnya penuh keraguan dan jalannya dipenuhi ranjau dan duri yang melukakan hati..Betapa banyak jiwa yang tersungkur lesu sebelum tiba ke destinasi yang dituju...Inilah kehidupan...Liku-likunya menyakitkan jiwa dan kesulitannya begitu menekan...Ada masa-masa mendaki hingga kita terpaksa memerah tenaga dan segala kemampuan yang kita ada hingga ada saatnya kita tersimpuh lesu...

Ya, inilah kehidupan...Jalannya begitu sukar dan membebankan, namun ia perlu diteruskan...Kita tidak diberi pilihan untuk menentukan halangan bagaimana yang ingin dan sanggup kita tempuhi dan kedamaian bagaimana yang kita ingin corakkan pada laluannya...Tangisan bukan penyelesaian, begitu juga dengan keluhan dan kegelisahan...Kesedihan tidak akan meninggalkan kita hingga kita sendiri yang menghindarinya. Segala keputus-asaan tidak kan terusir dengan kebencian.

Yang lebih besar dari segala kesulitan, kepayahan dan bebanan itu ialah bagaimanakah sikap kita untuk berdepan dengan segalanya??..adakah kita ingin menempuhinya dengan kekecewaan, putus harapan dan kesedihan atau kita ingin hadapinya dengan ketabahan, kepasrahan dan teguh hati.

Teguhkanlah jiwamu
Kerna hidup ini untuk ditempuhi
Bukan ditangisi

Teguhkanlah jiwamu
Agar terlerai segala kesulitan dan kesempitan
Biar semalam berlalu bersama segala kesedihan
Dan esok menanti bersama seribu janji dan impian

Teguhkan jiwamu
Bersama kepasrahan dan pengharapan
Dengan jiwa terbuka, kenal diri dan kenal Tuhan
Sambutlah hari ini dengan lagu kedamaian
Bersama alunan paluan semangat baru
vTerima kasih atas pemberian Mu
Terima kasih atas apa yang telah terjadi
Kau selalu menemani ku tanpaku sedari
Kau tak pernah biarkan aku sendirian menjalani hidup ini
Kau selalu menyertaiku

Terima kasih kerana Kau telah menyentuh hatiku
Dikala aku lalai di pentas duniawi
Kau telah memperingatiku
Kau sentiasa merancangkan yang terbaik buatku
Walaupun aku selalu lupa pada Mu

Terima kasih Ya Allah
Kau telah menyentuhku dengan kasih-sayang Mu
Kau telah mengubah hidupku menjadi yang baru
Bagai emas yang murni berkilauan
Kau telah membentuk kekuatan hatiku

Perjalanan hidup ini telah mengajarku tentang kehidupan
Kau tidak pernah lelah untuk memberi
Tidak pernah sedikitpun Kau meminta

Terima kasih kerana menyentuh hatiku
Terima kasih kerana kasih-sayang Mu
Sebuah kasih Yang selalu memberi
Bagai air yang mengalir
Yang tidak pernah berhenti


TERIMA KASIH YA ALLAH!!

"Carilah hikmah dalam setiap ketentuanNya,supaya timbul rasa kesabaran
dan kesyukuran,setiap yang payah itu pasti ada kesenangan,setiap kesabaran itu
pasti ada ganjaran.Jika sesuatu itu ditakdirkan untuk kita, tiada siapa yang
boleh beri halangan,namun jika sesuatu itu bukan ditakdirkan untuk kita,
pasti takkan kita dapat walaupun sudah dalam genggaman.."^_^

Isnin, 15 Ogos 2011

~18 OgOs 2010-18 OgOS 2011..aPa yAnG aKu RaSe..~


Tarikh ini...cukup mengingatkan..segala kepedihn..segala kelukaan serta rase terkilan yang x dapat nak di ungkapkan dgn kata-kata..setelah apa yang di 'korban'kn dibalas dengan cara yang paling kejam..T_T

kembara hidup tiada yang manis,
langkah kan rebah..
tujuan hidup kian kabur,
peritnya kan dirasai..
terhiris,diguris, dicalar..
itu fitrah hakikat sebuah fikrah..
pada Tuhan dipohon..
moga kembara ini dimudahkan..

Mengenalimu memberi sejuta rasa yang berlainan.. marah, kecewa, sedih, ketawa, menangis, pilu, sayang dan rindu.. namun, itulah yang dinamakan ukhuwah..anugerah dari yang Maha Penyayang..
bertemu diatas jalan daie murabbi, tautan hati kita semua mampu merealisasikan segalanya..

errmm...apa yang kita rasa..
kadang2 salah..
kadang2 betul...

tapi untuk 'dosa' yang kita lakukan.. mintalah fatwa dari hati.. ini pesan Rasul.
kalau hati resah, gelisah...bersalah.. mudah2an 'hidayah' Allah kita rebut...

lakukan perubahan dalam diri..
secepat mungkin.
entah. 1 saat selepas ini.. tidak berpeluang lagi....

ya Rabb! iringkan langkah ku dengan kekuatan..ameen





Sabtu, 6 Ogos 2011

~Aku MaNuSia BiAsA~

"manusia biasa.."


can't do all things equally well..


sedih menerima kehilangan,


senyum dan ketawa apabila terhibur,


muram, duka dan pilu bila saatnya..


dan aku juga manusia sama seperti kamu..



Ahad, 31 Julai 2011

~Marhaban Ya Ramadhan..~



Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan Kareem yang dirindui...T_T


Setahun berlalu,alhamdulillah kini Ramadhan kembali.Mengimbau kenangan Ramadhan yang lepas,banyak kekurangan yang perlu diperbaiki..kuantiti dan kualiti ibadah juga turut terjejas sama...=( Astagfirullahal'azim....

InsyaAllah,Ramadhan kali ini perlu lebih bersemangat dan giat meningkatkan kualiti dan juga kuantiti ibadah. Tidak harus dipersia-siakan 'peluang' yang Allah beri untuk merebut sebanyak mungkin pahala dari-Nya...Mungkinkah ini Ramadhan yang terakhir? Hargai saat ini kerana siapa sangka esok belum tentu milik kita...

Jadikan Ramadhan sebagai madrasah untuk mendidik diri agar menjadi hamba yang bertakwa.Kita digalakkan memperbanyakkan beribadah di bulan puasa kerana balasannya sungguh istimewa. Ia bulan pengampunan dosa juga bulan dikabulkan doa.Terhimpun segala kebaikan padanya.

Kepada insan2 yang mengenali diriku,dikesempatan ini inginku menyusun jari memohon berjuta-juta kemaafan di atas salah dan silap....manusia tidak terlepas dari melakukan kesilapan. InsyaAllah,aku juga ingin menjadi hamba yang pemaaf..Kemaafan itu sesuatu yang cukup indah bagi yang mengerti...Moga hati ini menjadi lebih tenang dan damai....Moga Ramadhan kali ini lebih bermakna...


"Ya Allah,bantulah kami untuk (terus) berzikir kepada-Mu, dan (sentiasa ) bersyukur kepada-Mu, dan memperbaiki (kualiti) ibadah kami kepada-Mu...Ameen Ya Rabb...."


Buat semua muslimin,
Selamat Menjalani Ibadah Puasa...
Ayuh! Sama2 meraih redha Ilahi...:)



Isnin, 9 Mei 2011

Selamat Hari Ibu

Disaat Rindu, Mata Ini Tercari-cari Wajah Itu...
Walau Terpisah Beribu Batu,
Walau tak dapat ku tatap wajahmu,
Walau tak dapat ku lihat Senyumanmu,
Walau tak dapat ku merasai hangatnya pelukanmu...
Namun...
Doa Buatmu Tetap Ku Kirimkan...
Hanya Tuhan Yang Tahu Bagaimana Sayang & Rindu Ku Padamu...
Buatmu Wahai Insan Yang Ku Sayangi...SLMT HARI IBU..Al-Fatihah..



Sabtu, 7 Mei 2011

~Now 1.24am~

hukhuk..
masih stay up~ menyiapkan kerja-kerja yang tertangguh..
mata sudah berat~ tapi hati kata 'come on..come on!'

huhuuu.

Allahumma yassir wala tuassir..


hari yang sangat2 tough! untuk jiwa seperti ini!!

Isnin, 11 April 2011

~DeMaM~

Semalam badan mula terasa lemah...sudah ada tanda-tandanya. oh Tuhan....

Tadi pergi ke sekolah...hanya separuh hari..badan memuncak panas...namun, digagahkan jua ke kelas..tanpa bersuara...hanya isyarat...mujur anak2 didikku faham...

dan petang tadi aku ke klinik Al-Amin. oh, 38.9°C. batuk+selsema+sakit kepala dan tekak luka...siksanya aku betul2 rasakan...

sungguh, dalam kesakitan diuji dengan kesabaran.

alhamdulillah. mujurlah doktor bagi MC 2 hari..bermaksud,hari Rabu nantilah baru aku boleh ke kelas balik. kata doktor, kena rehat banyak2, just duduk atas katil n baring..tak boleh terlalu aktif

+++

Allah beri sesuatu sesuai dengan keadaannya. betul?

bila kesihatan baik, Allah beri kita ruang untuk jalani kehidupan harian seperti biasa...segalanya sempurna...

tapi bila nikmat sihat ditarik, Allah beri kita ruang untuk berehat dari kesibukan dunia...kita lebih dekat dengan-Nya.

apa yang penting..jangan mengeluh, bahkan bersyukurlah.. kita belajar bersabar...

alhamdulillah, dan aku berehat dari rutin harianku...2 hari.. lapang dada aku rasakan~

+++

bila suhu badan tidak turun2, aku mengingatkan diri aku.. bagaimana pula dengan matahari sejengkal di atas kepala?

semoga kita dijauhkan dari panas dunia abadi... amin...

Selasa, 5 April 2011

~Maafkan Aku~

Aku ini manusia biasa..punya ati dan perasaan..punya rasa marah,kecewa dan sedih..Namun ku percaya kesakitan ini tak lama..sehingga kini aku tdk mengerti apakah salahku..hanya kerana syak wasangka dan tuduhan tanpa bukti telah mewujudkan pertelingkahan dan menjarakkn hubungan...

Aku mungkin tidak kisah jika aku punca segalanya..tapi di mana keadilan untuk aku??dimana ruang dan peluang utk aku memperbaiki ukhwah ini?Aku tak kisah jika khilafku dijajakan...AKu tak kisah jika keikhlasan dn kebaikan ku atas nama 'UKHWAH' dan persaudaraan dilupakan...

Namun percayalah..Hati sedih melihat jurang yg tlh tercipta..terlalu sedih...Jika kejahatan dibls dgn kejahatan maka itu dendam namanya..Jika kebaikan dibalas dengan kejahatan itu zalim namanya..Tapi jika kejahatan dibalas dengan kebaikan itu adalah mulia dan terpuji...Tiada niat di hati sebegitu..hanya kerana ingin meluahkan rase yang terpendam selama ini..terlalu sakit utk menanggungnya tanpa ade yang memahami...

Meskipun mungkin selepas ini pertelingkahan yg tlh wujud mengubah segala-galanya...namun ats nama UKHWAH..sepuluh jari kususun mohOn maaf ats keterlanjuran kerana aku tak layak utk 'hadir' dalam hidupmu dan mengguris hati INSAN semuliamu.

Isnin, 28 Mac 2011

28 Mac 2011

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamu'alaikum buatmu adik...

Semoga dikau sihat dan dalam redha Nya sentiasa. Segulung kemaafan jika ku tiada tika kau sedih..mahupun gembira. Namun insya Allah doaku buatmu mengiringi setiap langkahmu memperjuangkan diri dalam menuntut ilmu. Mungkin kita tidak mampu sentiasa bertemu ataupun berbicara seperti dahulu..tapi harapku,ingatan mu tetap kekal seperti dulu. Rindu ini menggunung tinggi ingin bertemu..mengenang dn mengulang kmbali kenangan bersamamu..walaupun tidak mustahil lidah ku ini akan terkelu jika berhadapan dgn mu...hanya air mata mengungkap rasa rindu kerana kau adalah adikku....:)

Angah..selamat hari lahir..moga ceria & bahagia sentiasa..terkenang pulak ukhwah kita hingga kini..moga mamahan usia x mampu memamah keakraban ukhwah kita..walaupn hakikatnya aku hnya mampu bermimpi..maaf atas segala-galanya.. sanah helwa Khairul Azmi bin Hanapiah....




salam ukhuwwah,

alang :)

SMAI..12.39 pm waktu malasyia

Ahad, 27 Mac 2011

~26 Mac 2011- BiRtHdAy~

Alhamdulillah..aku masih diberi peluang lagi untuk menggapai impian..dan 26 mac 2011 menjadikan aku makin tua =) ~masih adakah tahun depan?

Ringkasnya, aku ingin mengucapkan terima kasih buat semua yang wish besday ini.. dari sms, facebook, ym, blog hijau ni dan by face to face. Ramai untuk nyatakan disini..tapi tak sempat untukku tulis satu persatu, maaf ye.. (hurm.. ada orang jelous sebab facebook dipenuhi ucapan..haha~) juga tak terkecuali sejambak bunga carnations dan red rose..terlalu istimewa.. =)



Aku cukup terharu..ucapan dikirim bersama doa.. panjang umur, bahagia,dan lain2.. tak terkecuali cepat ditemukan jodoh.. hehe…AMIN…
Apapun, aku cukup berterima kasih buat semua..

Buat insan yang mempertaruhkan nyawamu.. arwah mak tercinta…dia adalah wanita istimewa buat aku..sekalipun kekasih hati perlu dikorbankan..aku memilih mak(ada ke kekasih hati.. erm..’kalau’ ye) hanya Allah mampu membalas segala kasih sayangmu.. Amin..

Aku begitu sebak sekarang..kerana masih terngiang2 dan terbayang2 pelukan dan ciumannya 2 tahun lalu..
Buat insan yang selalu dekat dihati ini.. ayahanda tercinta.. terima kasih! U’re my Hero!

Seperti biasa, buat keluarga terima kasih yang tak terhingga kerana sentiasa menyayangi diri ini..kadangkala merajuk x tentu pasal, kadangkala terlebih emosi…namun tetap dilayan.. (sayang semua)

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Ucapan setinggi-tinggi penghargaan juga milyun marhaban buat sahabat-sahabat dan student2 yang mengingati hari lahirku… ada yang seawal 25hb sudah wish… Tq, walau awal, tetap ku hargai...hehe.. thanks a lot… sms-sms diterima seawal pagi meraikan hari ini disertai doa...Aku sangat-sangat terharu.. =)

“semoga panjang umur, murah rezeki, semoga meningkatnya usia menambahkan lagi iman2mu & semoga persahabatan kita akan terus kekal hingga akhirnya, ukhwah fillah Abadan abada”
“moga pertambahan umur ni akan lebih mematangkan diri dalam menghadapi kehidupan seharian”
“semoga terus kuat menghadapi cabaran hidup dalam usia yang baru, sentiasalah berusaha mengamalkan firmanNya berlumba-lumbalah oleh kamu dalam mengerjakan kebaikan”
“selamat hari tua”
dan banyak lagi(tak larat nak taip..huhu)


Rasulullah s.a.w bersabda “apabila seseorang muslim mendoakan saudaranya yang ketika itu tiada disisinya, maka malaikat akan berkata, bagimu jua apa yang engkau doakan buat saudaramu”…. Moga apa yang kalian doakan kan kalian perolehi…. Bagi kalian jua apa yang didoakan untukku…. Amin.. Insya-Allah…

Dan apa yang aku harapkan.. aku masih di dalam proses tarbiah.. kadangkala jatuh, kadangkala bangun, namun aku berharap mentari esok masih ada agar setiap hari aku dapat terus melihat kasih sayang Tuhan dalam ciptaan-Nya…
Semoga istiqamah duhai diri!

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



SELAMAT ULANG TAHUN KELAHIRAN UNTUK semua yang berkongsi tarikh istimewa yang sama..
( 26 MAC 2011 )


Ya Allah,
Seketika di hari lahir mereka ini,
moga muncul hari baru mereka yang ceria,
Engkau muliakan dan sayangi mereka,
ampuni dosa mereka,
berkati keluarga mereka,
sihatkan tubuh badan mereka,
limpahkan rezeki mereka,
jauhkan daripada fitnah, penganiayaan & penghinaan..
bahagiakan hidup mereka,
suburkan benih keimanan dengan penuh rasa kasih sayang serta taqwa tanpa keraguanMu,
makbulkan dan berkati cita-cita mereka yang murni...
amin ya Rabbal 'Alamin...

Selasa, 8 Mac 2011

~Khas Buatmu...~

Akhi/Ukhti...
ketika senyummu tak terbalas,
Allah telah menghitung manisnya senyummu...
Saat sapaanmu tak terjawab,
Allah tak lupa berapa kata yang kau ucapkan...
Saat ajakanmu dalam kebaikan tak dipenuhi,
lelahmu tak kan tertinggal di catat Roqib-Nya...
Ketika kau menangis atas perihnya perjuangan,
Allah tak pernah lalai menghitung berapa titis air matamu...
Ketika mereka lari meninggalkanmu,
Allah tak pernah lalai menyertaimu...

Hatiku seperti buku,
di halaman pertama kutulis nama Allah..
kerana tempat ku serahkan hidup dan matiku..

di halaman kedua ku tulis nama orang tuaku..
kerena tanpa mereka aku tidak akan ada di dunia ini...

lalu ku buka halaman tengah..
ku tulis nama orang-orang yang pernah menyakitiku..
kerana bahagian tengah mudah disobek dan dibuang...

Di halaman terakhir ku tulis namamu Saudara/i ku..
kerana kita akan menjadi sahabat yang takkan pernah ku lupakan sampai akhir cerita buku kehidupanku,
dan tidak akan ku lupa dalam catatan hidupku sebagai hujjahku di hadapan Allah...

Bismillah..Buatmu akhi..
Ambillah secebis ketabahan ADAM, secangkir keluhuran YUSUF, selautan ilmu SAIDINA ALI dan sekudus taqwa NABI MUHAMMAD S.A.W...
Ya Allah,
Muliakan saudariku ini semulia KHADIJAH, selembut FATIMAH, seanggun AISYAH, secantik ZULAIKHA... Lengkapkanlah jalannya, mudahkanlah urusannya... Amien...


"Sunyi tak bererti hilang..diam tak berarti lupa..kerana diantara kita ada UKHUWAH teriring doa untuk saudara2ku....

SEMOGA ALLAH MELINDUNGIMU".

Isnin, 7 Mac 2011

~Bagaikan Mimpi..~


Sabtu..2.22pm..5 mac 2011..


A : Salam..sori gnggu..bz ke?ermm..nk jmpe boley x??kalo x ley..xpe.. =D
AG : Wslm..nk jmpe ble?
A : erm..buleh ke?kalo esok..fri x?
AG : Leh je..sok kul bape dn dimana?
A : ktne tu?
AG : kt Kuantan..HTAA..ada urusan cket..
A : Owhh..tu sudah bgus..meh la dtg cni...
AG : erm..segan r..huhu
A : Kalo segan..sok jmpe kt tmpt len la..
AG : He..sok tu agak2 kul bpe?
A : Ikut la..sok mmg fri...
AG : Ok..nnti bgtau smule..

Ahad..Nelayan...9.30p.m..06 Mac 2011..

AG : smpai da..
A : dgn sape?
AG : membe..kdai nelayan yg 1st
A : xde pon..
AG : Ada dpn tv..
A : ramainyer..segan la..
AG : Lorh..dtg je la..
A : xpe la..ramai sgt..balik dulu la..
AG : La..dtg la..
A : ermm..xpe la..ade blkg kete nie...tinggal brg kt cni je la..kt atas kete GEN2
warna kelabu..plat nombor CCR....
AG : eh..dtg la..da smbung meja..
A : xpe la..nk blik da..meh dtg cni jap..amek brg..

TUP-TUP MUNCUL DEPAN MATA..TERKEDU JAP..HAHA


~malam semalam~

Aku melihat satu fenomena yg hampir aku lupakan dn x pernah aku jangkakan ia akn berulang...bagaikn mimpi..'Dia' da kembali seperti 'dia'..setelah begitu lama aku kehilangnnya..suara,gaya,gelak ketawa dan segala2nya..apakah benar atau hnya sekadar lakonan utk mengaburi mata2 yg melihat?..Aku tidak tahu apa kesudahannya..aku keliru..dan masih disini..menilai apa yg telah berlaku...namun tidak ku temui jwpnnya..arrgghhhh....

Firman Allah dalam surah az-Zukhruf ayat 67 yang bermaksud ;

"Teman-teman karib pada hari itu, saling bermusuhan satu sama lain, kecuali mereka yang bertaqwa...


Ku bersyukur pada-Nya...Dipertemukan insan sepertimu...
Sefikrah menuju redha-Nya…
Walau jauh di sana...Aku yakin..Aku pasti dirimu juga yakin...Kita berada di medan yang sama...kita punya rasa yang sama...Kita punya matlamat yang sama...
Andai.. pertemuan ini hanya sekali. Ku mohon agar.. Allah pertemukan kita di sana…
kerana jalan ini, KITA LALUI BERSAMA...

Tidak berlakunya sesuatu itu dengan sia2...
Husnu zhon with Allah~

Mekar ingatan melayang buat insan-insan yang kusayangi… saat rindu kian mengasak jiwa...
Benarlah, jika dikatakan embun pagi itu suci, suci lagi ukhwah yang dihulurkan..
TERIMA KASIH..

Sabtu, 5 Mac 2011

~Apa ada Pada Ombak..~

Erm.. bosan kut pagi nihh.. *ni lah aku..tak boleh duduk diam* ^_^

Baring2 atas katil..Lagi lah bosannn…..Baca buku? Ngee~ M.A.L.A.S.....

Basuh baju.. jap gilah kut~ sejuk air pagi2 ni..

Then.. belek handphone. Bukaklah lagu tu lagu ni..

Tiba2 bunyi lagu ni~ *dengan tiba2, jiwa pagi yang bersih ni..maka semangat tiba2*

Dan juga. Aku terkenang seseorang..~ ngeh2..

+++

Gelombang Keadilan_Shoutul Harakah_

Kan melangkah kaki dengan pasti

Menerobos segala onak duri

Generasi baru yang telah dinanti

Tak takut dicaci tak gentar mati

Bagai gelombang terus menerjang

Tuk tumbangkan segala kezhaliman

Dengan tulus ikhlas untuk keadilan Hingga pertiwi gapai sejahtera

Takkan surut walau selangkah

Takkan henti walau sejenak

Cita kami hidup mulia

Atau syahid mendapat surga


+++

Sabarlah..Allah sedang melihatmu..

Janganlah..Engkau tinggalkan usaha agamamu.. biarpun ibarat menggenggam bara api..

sabarlah..menunggu hari yang pasti..

janganlah..engkau berbalik hati.. tunggulah.. harapanmu yang tinggi.. mengejar cinta yang pasti. Untuk Tuhan yang Ilahi..

Janganlah.. Engkau kejar dunia yang sementara, yang engkau akan tinggalkan. Mungkin sekarang, esok atau bila2 masa.

Tapi..usahakanlah yang pasti. Akhirat yang kekal abadi..

ingatlah..Tuhanmu tidak melihat pada rupa dan hartamu.. sesungguhnya Dia melihatkan hatimu..iman yang sempurna kepadaNya..

+++

Aku sedar. Mahu berada di jalan ini, atas pilihan kita. Mahu teruskan atau berpaling.

Apa yang penting. Untuk aku dan kita semua.

Hari ini.. kita ada dua pilihan. Selepas subuh..sama ada mahu terus tidur atau bangun dan buat kerja2 harian Muslim.

Hari ini, kita buka almari baju.. kita pilih nak pakai baju biru atau pink - kamu senyum ya bila sebut pink?-*..hihi*

Hari ini, kita pilih.. mahu buat apa..

Inilah kehidupan. Ada jihadnya. Mujahadah~ begitu jualah perjuangan~

Membina perjuangan bukan dari semangat. Kalau didasari semangat semata2.. itu hanya taksub kepada fikrah mahupun jemaah.

bercakap sana sini, menulis sana sini.. lalu, kalau semangat semata2?

Tapi sekiranya membina perjuangan dari jiwa.. wahhh..itulah yang sebenar2nya kan?

Maka ketahuilah. Semangat hanya akan membawa diri kita sebelah kaki kita dalam kegembiraan..

Tapi kalau jiwa yang dikuatkan.. kedua2 kaki kita dalam penderitaann..

Lalu, tanyalah diri kita.. syurga itu harganya apa?

+++


wah2.... suda semangat kan?

jom!

pi mana?

mulakan hari dengan rutin lah~

sarapan, mandi, basuh baju.. maka buat sesuatu yang berfaedah...

teringat pulak tulisan seorang sahabatku.. ^_^ semuanya tanggungjwab ^_^





*aku cukup tak suka LAUT. sebab OMBAK yang cukup besar~ aku takut aku LEMAS. sungguh. aku fobia pada AIR. sebab tu..aku cuak... ngee~ ngeri kut!! kemudian.. rupa2nya aku sedar HIDUP ni macam LAUT jugaklah~ sebab ada OMBAK. ada keTAKUTan.. mungkin lemas atau tidak. tapi.. boleh SELAMATkan kehidupan ini dengan belajar 'BERENANG'. kan??


so - berenang itu disimbolikkan dengan apa?? hoohoo~ maka jawapannya adalah IMAN, KEKUATAN JIWA.. bukan SEMANGAT semata2. kalau SEMANGAT semata2, terus kita gopoh2 nak masuk LAUT inii kan? terus LEMAS. dan mungkin tak boleh diSELAMATkan.. maka hadirkan berSAMA2 KEKUATAN JIWA.

aku ulang ya.. aku kata hadirkan berSAMA2. maksudnya dua2 ada.. bukan pada hanya semangat semata2... faham x niii?

*lemas yang boleh diselamatkan..hihi*

Rabu, 2 Mac 2011

~Allah itu ada.....~



Allah itu ada,

sentiasa bersama kita

susah,

senang

kita sentiasa ada Dia

untuk berpaut,

untuk mengadu,

untuk meluah rasa,


Dan Dia,

akan sering berikan kita kekuatan,

meringankan beban di dada

mensurutkan resah di jiwa

melapangkan kusut di fikiran

serta membuka jalan yang amat luas

bagi kita meneruskan perjalanan.


Masalah,

ujian,

pasti hadir dsetiap langkah kehidupan.

Ada kala ia menyentak kita,

terjelupuk di tengah perjalanan,

namun,

kita harus bangkit

istighfar

istighfar

mungkin inilah kafarah dosa-dosa yang silam.

Allah pasti membantu kita,

dan menjadikan mudah,

masalah-masalah kecil kita

agar lebih segar jiwa kita

memikirkan masalah-masalah yang besar.

betapa banyak masalah kecil , menjadi besar kerana kita membesarkannya. Sedangkan masalah lebih besar lagi tidak dipedulikan.

Dan kita harus cari penyelesaian dalam setiap halangan-halangan yang menimpa.

kerja kita terlalu banyak

mehnah-mehnah ini adalah batu-batu kecil

yang Allah campakkan

untuk kita lebih mendekati diriNya

untuk lebih suci jiwa untukNya

jangan mundur ke belakang

atau beku kerana tekanan

takut-takut,

kita lambat sampai ke tempat tujuannya.

sedangkan syurga itu

mahal hargaNya

sabarlah

istighfarlah

dan berdoalah

kerana,

Allah itu ada…

+++


Rabu, 23 Februari 2011

~BeRhEnTi BeRhArAp PaDa MaKhLuK ..~

Untuk rasa lebih tenang dan tenteram, berhentilah berharap pada orang lain...Sebab kalau kita berharap pada orang, nanti kita akan kecewa apabila harapan kita tu tak ditunaikan...

Kita ni memang biasanya suka sangat meletakkan harapan dan berhajat pada pertolongan orang, terutamanya apabila dalam kesulitan...

Ini silap besar. Islam tak ajar kita berharap pada makhluk.
***********************************************************

Islam menyuruh kita hanya meletakkan sepenuh harapan pada Allah...Sebab hanya Allah lah yang dapat membantu kita...

Setiap hari, kita berikrar dalam solat setidak-tidaknya 17 kali mengatakan “Hanya kepada Allah kita sembah, dan kepada Allah sajalah kita mohon pertolongan.”

Habis, apa perlunya lagi kita berharap dan meminta bantuan daripada manusia lain? Sedangkan manusia itu pun berharap pada Allah juga...

Apabila kita berharap pada orang lain, orang yang kita harapkan tu tak dapat tunaikan hajat kita, maka kita pasti kecewa, kita bengang dan kita akan terasa hati... Sedangkan itu semua adalah salah kita...

Siapa suruh kita berharap pada makhluk? Itulah akibatnya…

Jadi untuk berasa lebih tenang dan bahagia, BERHENTILAH BERHARAP KEPADA MAKHLUK, sebab itu semua hanya akan menyesakkan dada dan menyakitkan jiwa...Kita pasti akan berasa sedih dan kecewa apabila harapan kita tidak ditunaikan...

Sebaliknya, berharaplah pada Allah...Letakkan sepenuh harapan padaNYA dan yakinlah bahawa Allah pasti akan menunaikan hajat kita...Tak cepat, lambat.. Kalau bukan di sini, InsyaAllah di akhirat nanti Allah balas.

Kalau pun, Allah tak tunaikan hajat kita, jangan sedih jangan gulana...Anggap sajalah bahawa Allah tak tunaikan hajat kita kerana mungkin disebabkan oleh kelemahan dan dosa-dosa yang kita telah lakukan...

Yang penting, kita kena BERHENTI LAH BERHARAP PADA ORANG LAIN sebab ianya hanya akan mengecewakan hati anda...

Percayalah...Saya dah banyak kali kecewa dan berkecil hati, sebab orang lain tak dapat tunaikan harapan saya...Sedangkan semua itu bukan salah mereka...Sebaliknya saya lah yang silap sebab mudah berharap pada orang lain...Akibatnya, saya yang kecewa dan kecil hati tak tentu pasal...




Ada kaitan ke dengan gambar nie??..terpulang pada anda untuk mentafsirknnya..
hehe...

*********************
Kini,saya hidup lebih tenang dan tenteram...Saya rasa lebih bahagia apabila saya berhenti berharap pada orang...Sebaliknya saya hanya mengharapkan bantuan dan pertolongan Allah pada saya...Saya yakin hanya Allah saja yang mampu bantu dan tolong selesaikan semua masalah dan tunaikan segala hajat keinginan saya.. Alhamdulillah, saya rasa lebih tenang, aman, tenteram dan lebih bahagia…. =D

Selasa, 22 Februari 2011

~SaHaBaT~

Dalam dunia ini, kita tidak punya sesiapa kecuali diri sendiri.. tetapi dalam kita bersendiri, kita beruntung kerana mempunyai seorang sahabat yang memahami kita.

Sebagaimana kita mengharapkan keikhlasan dan kejujuran seorang sahabat,begitu juga dia.

Tetapi kita sering terlupa akan hal itu. Kita cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan kita.

Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya. Kita tidak memberi dia peluang untuk menerang keadaannya.

Bagi kita, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri.Kita terlupa, kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti...kerana kita juga ada janji yang tidak ditepati..Kita beri beribu alasan, 'memaksa'dia menerima alasan kita.

Waktu itu, terfikirkah kita tentang perasaannya??? Seperti kita, dia juga tahu rasa kecewa...tetapi kita sering terlupa.

Untungnya mempunyai seorang kawan yang sentiasa di sisi kita pada waktu kita memerlukan dia. Dia mendengar luahan perasaan kita, segala rasa kecewa dan ketakutan, harapan dan impian kita luahkan, dia memberi jalan sebagai laluan
penyelesaian masalah.

Selalunya kita terlalu asyik bercerita tentang diri kita hingga kadang-kadang terlupa kawan kita juga ada cerita yang ingin dikongsi bersama kita.

Pernahkah kita memberi dia peluang untuk menceritakan tentang rasa bimbangnya, rasa takutnya?
Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita?
Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya?
Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya seperti mana dia meniup semangat setiap kali kita merasa kecewa dan menyerah kalah?
Dapatkah kita yakinkan dia bahawa kita boleh dipercayai, kita boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah?
Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia sandarkan harapan?

Sesekali jadilah kawan yang mendengar dari yang hanya bercerita. Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan kawan, kerana dia juga seorang manusia;dia juga ada rasa takut, ada rasa...bimbang, sedih dan kecewa.

Dia juga ada kelemahan dan dia juga perlukan kawan sebagai kekuatan..Jadilah kita kawannya itu. Kita selalu melihat dia ketawa, tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangka.

Disebalik senyumannya itu, mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan,
disebalik kesenangannya,mungkin tersimpan seribu kekalutan,kita tidak tahu.......tetapi jika kita cuba jadi sahabat seperti dia,mungkin kita akan tahu.





Renungilah....

Kata Pujangga :
Persahabatan yang tidak jujur umpama meniti buih di lautan..
Hamparan buih nan memutih, hanya indah di luaran namun melewatinya bererti menuju ke jurang kehancuran..

Mencari sahabat sejati bukanlah mudah....
ramai yang bersama berkongsi suka,namun kurang yang ingin menemani kita meniti duka..
Sahabat sejati nilainya tiada bandingan.. Dia ibarat berlian yang terbenam di dasar lumpur.
Meskipun berbalut kekotoran, gemerlap sinarnya terserlah jua..
Sahabat sejati juga menjunjung erti setiakawan, kejujuran dan bertanggugjawab..
Sama bergembira di waktu senang, membimbing dan membantu sewaktu diri tergelincir dari batasan..


Petikan syair Saidina Ali bin Abi Talib :
“Saudaramu yang sebenar ialah orang yang berada besertamu dan orang itu mengorbankan dirinya sendiri dalam bahagia, semata-mata untuk manfaat dirimu. Itulah sahabatmu, apabila kamu dalam keadaan bimbang, ia sentiasa menyatakan secara terus-terang kepadamu, serta rela mencurahkan tenaga dan kekuatannya semata-mata untuk berkumpul denganmu.”


Jika dikatakan embun pagi itu suci... Suci lagi ukhuwwah yang kalian hulurkan..

Salam sayang…

Khamis, 17 Februari 2011

~Buatmu Yang Tersayang~

Sayu hati melihat apa yang dilalui.. apa yang sedang ditempuhi. Benarlah kata orang. Berat mata memandang berat lagi bahu memikul. Mudah untuk aku ungkapkan, tapi.. bukan mudah untuk tempuhinya kan?

Semalam.. aku lihat gambarnya. Hati aku rasa sakit. Sakit bila melihat orang yang aku sayang tidak merasai ‘kesakitan’ dan ‘keperitan’yg aku lalui ..

Bila aku pandang riak wajahnya. Hati aku rasa pilu. Ya Rabb! Aku tahu dan aku yakin. Kenapa dia, hanya Engkau Tuhan yang Maha Adil dan Maha Tahu.

+++

Hari ini, sesak dan sesak. Semuanya bersatu bukan?

Hari ini, terasa semuanya tidak adil bukan?

Hari ini, berhadapan dengan persimpangan bukan?

Bahkan.. aku yakin..

Aku tahu.. aku tahu.. aku tahu.. apa yang aku rasai saat ini.. pastinya menyakitkan jika berlaku pada kamu juga..bukan?

+++

Hanya doa yang kutitipkan padamu..

Ya Allah..kuatkan hatiku..Aku sgt menyayanginya..Sekiranya aku mampu, aku mahu memberikan keseluruhan dari setiap kekuatan kepada dirinya. Ya Allah, sekiranya aku mampu..aku mahu berikan segala semangat yang ada buat dirinya..

Ya Allah. Sungguh, benar aku tidak mampu!

Aku hanya hamba..yang masih bertatih mencari erti kehambaan.

Yang masih membina kekuatan diri..

Ya Allah. Aku sendiri mengharapkan kekuatan dariMu..

Lalu ya Allah..ku mohon ya Allah. Aku menyayanginya keranaMu.. maka apalah kiranya ya Allah, kau kurniakan kekuatan kepadaNya.. Kau kuatkan jiwanya dan Kau tabahkan hatinya..

Amin ya Rabb..


+++

aku mungkin tidak mampu menjadi pemberi semangatmu, kerana aku sendiri lemah. Hanya satu, ingin kukatakan. Aku sentiasa di sini.

Jika hari ini aku hanya mampu berjalan.. aku mahu engkau terus berlari..


Pandanglah ke hadapan, bergeraklah!

Aku di sisimu. Akan memimpin tanganmu. Dan sesekali tidak akan melepaskannya. Ini janjiku!

Aku di belakang. Akan mendukungmu.. semangatmu takkan kubiar rebah. Ini janjiku!

Ketahuilah. Dalam diam, aku kan terus menyokongmu. Dalam setiap langkah.

Dan aku akan hadir dalam setiap langkahmu.. tidak sesekali aku biarkan engkau jatuh tersungkur. Tidakkan sesekali aku biar engkau tersasar. Ketahuilah. Aku ada di sini. Ketahuilah. Yakinilah..

namun, sekiranya engkau masih rasa keseorangan. maka ketahuilah. kita merasa keseorangan di jalan ini, tapi tidak dalam perjuangan ini...

+++

Namun, semestinya..aku mengharapkan engkau yakin.. Allah always be there.. Always..

InsyaAllah!

Semestinya apa yang berlaku..ialah QadarNya.

Maka usah persoalkan..Kerana hikmahNya terlalu misteri.

Ketahuilah..

Ada sesuatu yang kita tidak tahu..

apa yang berlaku..kita tidak pernah meminta.. tapi kita diberi apa sahaja yang terbaik~


hidup.. walau sesaat harus diteruskan, apatah lagi buat kita yang mengaku Muslim...

maka.. walau sesaat, harus bagai cahaya, melintas walau hanya sesaat bahkan detik yang kurang dari itu.. harus melintas..hanya untuk mengekalkan sinarnya..

begitu jualah kita...

+++

Ku hanya ingin agar engkau bisa fahami
Memaknai yang terjadi dengan tulus hati
Meski kuakui tak mudah untuk terima
Segala yang tlah menjadi ketetapanNya

Leraikanlah gundah Tabahkanlah hati
Dan yakinilah semua itu rencana dariNya


Semuanya rencana Allah kan?