Ahad, 19 Disember 2010

`~TeRiMa KaSiH tUhAn~

Sesak..
Nafas tersekat-sekat..Tercungap-cungap merebut udara yang takkan pernah habis

Hangat...Menitis lagi mutiara di pipi,turun perlahan..Seperti membelai,memujuk hati yang sebak..

Di mana penguat ketika ini selain Tuhan?..di mana penolong ketika ini selain Tuhan?..di mana tempat mengadu ketika ini selain Tuhan?

Tuhan..
Hambamu ini datang lagi..seperti biasa..busuk,kotor,hitam,berlumpur,hanyir!
Merangkak dan bersimpuh di bawah kebesaranMu....Minta ‘dibersihkan’...

Kemudian kembali ..Kembali ke lembah hina itu lagi..Mengotorkan diri semula..
Alangkah malangnya aku!

Tuhan...
Aku hamba yang sentiasa datang dalam keadaan berbau itu...Aku perempuan,makhluk berakal satu itu..

Tuhan..
Aku terasa lemah..Longlai seperti hendak jatuh mencium bumi..Maka di mana lagi yang punya kekuatan selain Allah?

Tuhan..
Aku ini lemah,bukan?
Berbanding Khadijah yang kental jiwanya,,Yang memiliki seribu jiwa..Meniupkan semangat suami tercinta

Tuhan...
Aku mengaku yang lemah itu aku..tatkala melihat rumaisa’ yang tabah menahan sebak bercerita..Bercerita kepada si dia..“anak kita sudah tiada”

Tuhan..
Yang lemah itu aku,kan?..Andai dibandingkan dengan gadis bernama Iqlima itu..direbut Habil dan Qabil..sudahlah solehah,cantik pula..

Tuhan...
Yang sentiasa tersungkur kerana lemah itu aku,bukan?..Lihat sahaja Zainab yang terpenjara antara 2 cinta..meninggalkan suami,memilih agama..sehingga keguguran di panas sahara..

Andai aku di situ...Laratkah aku wahai Tuhanku?

Tuhan...
Aku tidak setabah itu
Aku tahu Tuhanku..
Aku tidak sekuat mereka..

Namun Tuhanku,
Terima kasih..menghadirkan mereka..untuk menyuntik semangatku..saat aku merasa lemah tidak berdaya..meski kami hidup dalam abad yang berbeza..

Namun Tuhanku
Darah jihad mereka yang ikhlas..Bisa menegakkan tulang-tulangku yang hampir lumpuh..bisa menguatkan jemariku yang hampir tergelincir

Terima kasih Tuhanku....
Menghadirkan mereka dalam hidupku
Terima kasih Tuhanku
MenGhadirkan "dia" dalam hidupku..

Walau seketika cuma...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan