Rabu, 9 Mei 2012

~SeLaMaT TiNgGaL sEmaLaM..T__T~

Assalamualaikum wbt.

Saya sememangnya kuat berangan-angan, kononnya nak jadi solehah. Tapi insyaAllah jika niat dah ada, Allah akan bantu kita ke arah itu. Tapi kena berusahalah sungguh-sungguh dalam menjayakan misi dalam saki baki umur yang masih ada.

Andai ditoleh ke masa lalu sememangnya terasa lemah semangat. Banyaknya dosa dan noda. Namun, jika kita sentiasa melihat ke belakang, sampai bila-bila pun kita tak dapat lepas dari diri kita yang lama. Setiap hari apabila bangun dari tidur, jadilah diri yang baru. Tinggalkan sahaja diri yang semalam. Andai diri yang semalam kurang baik, diri hari ini patut lebih baik. Andai diri yang semalam sudah baik dan solehah, hari ini patut lebih dan lebih lagi baik dan soleh dari hari semalam.

Saya meneliti hadith popular ini: Nabi SAW bersabda:

 "Tujuh golongan berada dalam lindungan Allah di hari yang tidak ada perlindungan selain lindunganNya; pemimpin yang adil, pemuda yang rajin beribadah, seseorang yang hatinya selalu terkait dengan masjid, dua individu yang menjalinkan cinta dan kasih kerana Allah, bertemu dan berpisah keranaNya, seorang lelaki yang dirayu wanita cantik dan berkedudukan namun berkata, 'Aku takut kepada Allah!', seseorang yang bersedekah secara sembunyi-sembunyi hingga tangan kirinya tidak tahu apa yang diberikan tangan kanannya, dan seseorang yang mengingat Allah sendirian lalu bercucuran air matanya." (HR al-Bukhari dan Muslim).

Melalui hadith ini, Allah memberikan banyak peluang kepada kita untuk berubah. Takkanlah dari kesemua yang disenaraikan di atas satu pun kita tak mahu raih?.. (^__^)

Fighting! Cuba salah satu jika nak dapat lindungan bayangan Arasy di akhirat kelak...

2 ulasan: