Jumaat, 29 Jun 2012

~uJiAn DeMi uJiAn..ALLAH.. :'(


Di saat diri sedang bersungguh-sungguh dalam mencari redha Ilahi,
Tatkala itulah Tuhan datang menguji,
Namun hati ini sentiasa pasti bahawa ada sesuatu yang ingin Tuhan aku kenal pasti,
Aku cuba memandang setiap ujian yang datang itu sebagai sesuatu yang positif kerana aku dalam proses memupuk hati,
Bukan aku seorang yang sedang diuji di dunia ini kerana aku yakin masalah yang aku hadapi hanyalah sebesar biji sawi,
Apalah sangat ujian yang aku hadapi jika hendak dibandingkan dengan ujian yang dilalui oleh para muslimin dan muslimat di sana,
Mereka bukan setakat diuji dengan kehilangan harta, makanan, tetapi nyawa,
Malulah aku pada diri sendiri untuk berputus asa disaat umat islam sedang memerlukan kekuatan sesama kita,
Malulah aku untuk terus hidup dalam dunia sendiri akibat sakit yang aku hadapi itu kononya boleh diubat dengan begitu rupa,
Ayuh!!!...aku harus bangkit dan jangan sesekali menyerah pada syaitan durjana,
Aku harus ingat Tuhan tidak menguji aku seorang sahaja,
Orang-orang di sekeliling aku juga diuji, tetapi mengapa mereka masih lagi mampu tertawa,
Sedangkan aku masih lagi di bawah takuk yang sama leka dengan bisikan yang membinasa,
Siapalah aku untuk mempersoalkan itu ini sebegitu rupa ,
Sedangkan bukan aku seorang sahaja yang pernah terluka, sedang diluka dan terluka,
Lalu sampai bila aku harus hidup dengan lagak gaya yang sama?
Aku sering mengharapkan orang untuk berubah,
Namun siapalah aku untuk merubah,
Sedangkan aku sendiri gagal untuk berhijrah,
Sudah banyak yang aku lihat di dunia ini..lalu inilah masanya untuk aku membuka mata bahawa aku sendiri yang harus memulakan langkah,
Bukan mereka tetapi akulah punca kepada segala masalah,
Kerana aku yang menjadikan masalah yang sebesar zarah itu seperti sebesar gajah,


Aku adalah raja kepada diriku,
Masalah hanyalah hamba yang cuba menguji cara pemerintahan hatiku,
Buruk cara aku memandang hamba itu maka buruklah akibat yang akan bertubi-tubi menimpaku,
Baik aku memandang hamba itu maka baiklah akibat yang akan menyusuri langkah-langkah ku,
Sesunggunya kepada Allah tempat aku menyerahkah segala-gala hal menerjah,
Pada Engkaulah ya Allah..tempat aku mengadu segala  masalah,
Ampunilah aku sekiranya di saat aku ditimpa musibah aku telah mendatangkan fitnah,
Fitnah yang membuatkan orang-orang di sekelilingku keluh-kesah,
Walhal aku tidak berniat untuk membuat mereka resah,
Tetapi itulah cara aku untuk menyelesaikan masalah,
Namun sekarang aku telah pasrah,
Bahawa tiada tempat lain untuk meluah,
Melainkan pada-Mu ya Allah,
Pimpinlah hati-hati yang ikhlas berjuang dijalan-Mu kelandasan yang diredhai-Mu ya Allah,
Biarlah apa manusia ingin berbicara kerana sekarang aku hanya ingin mencari redha-Nya,
Aku sudah penat dengan permainan hati yang sering kali membuatkan aku alpa,
Alpa dengan tangungjawab ku yang lebih besar meritnya,
Iaitu mencari redha yang Maha Esa,
Kini aku berusaha menepis segala prasangka,
Biar orang kata aku tiada mata,
Tetapi aku hanya mahu menjaga hal yang lebih utama,
Siapalah aku untuk selalu terasa,
Di saat orang lain juga melalui perasaan yang sama,
Kerana aku ,engkau dan mereka adalah sama,
Tetapi apa yang membezakan kita adalah cara aku engkau mereka melihat ‘benda’.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan