Selasa, 27 Julai 2010

~ Biarkan Segalanya Berlalu~

*****

Saya menahan rasa perit, derita, payah dan sesak selama hampir setahun.. hadir dan pergi..Itu pasti..Tapi bukan begini caranya..Bukan begini yang saya mahu. Kesudahannya sudah takdir..Segalanya sudah tersurat. Tapi cara ini boleh dipilih.. baik atau buruk.

Hari ini..ia terjadi lagi...kata-kata 'AMARAN' itu sudah cukup menyentuh naluri..Cukup! Sudah lama saya simpan perasaan getir dalam diri ini.
Saya mahu bertanya insan-insan di luar sana, sejauh mana hati seorang perempuan boleh kuat? Bukankah diciptakan wanita ini halus sifatnya..penuh jiwa sensitif. wanita.. dekat di hati..untuk disayangi, bukan di kaki untuk dialasi.. – hurm, bila membandingkan diri dengan serikandi-serikandi Islam.. saya jauh bezanya. Mereka kental.. saya? Kita?
Siapa tahu? Di sebalik perwatakan saya sebegini, tidak seorang pun menyangka saya boleh sebegitu lemah..saat saya merasakan segalanya sudah musnah.
Di sisi saya.. hanya ada mereka yang memahami…


********
Uiks.. Tetiba sahaja saya teringat kata-kata shbt saya“ hati perempuan, kalau dah terluka, susah untuk lupa”...thanks for understand who woman is..=D
*** *****

Banyak yang mahu saya ceritakan daripada kisah kehidupan saya. Saya mahu ‘ibrahnya dapat diambil baik oleh semua. (.....)

Hargailah.. untuk dihargai..
Sayangilah.. untuk disayangi..

Buktikan kesungguhan pada sesuatu perkara.. ia sangat memerlukan kekuatan dan kesungguhan dalam mempertahankan apa kata hati. Kerana hidup perlu pengorbanan.. kita mengaku beriman, tetapi kita akan diuji.. begitu juga kita mengaku menyayangi..dan kita akan diuji dengan setiap lafaz ‘sayang’.. jadi, ikhlaskan hati untuk menyayangi sesiapa sahaja..kawan, sahabat, teman mahupun kekasih (kekasih – selepas kahwin ok..( ^_^ )

pertahankan apa yang kita miliki.. kerana esok belum tentu untuk kita..
pertahankan apa yang ada di dalam gengaman.. kerana bila ia sudah tiada... kita kan rasai kehilangannya..
dan bersungguh-sungguhlah dalam mahu memiliki sesuatu, kerana ia bukti apa yang kita lafazkan.. bukankah apa yang kita ucapkan diterjemahkan melalui perbuatan?

~bersikap tawakkal hanya selepas usaha...

Tiada cara mudah untuk bahagia! Am I right? tiada cara mudah untuk BAHAGIA..!

********

p/s : jangan sesiapa pun yang terasa hati.. please.. saya tidak mahu menuding jari kepada sesiapa..ini hanyalah perkongsian… saya mahu memberi kesedaran agar setiap dari kita lebih berhati-hati untuk masa akan datang. Termasuk diri saya yang lemah.

---- belajar memaafkan dan melupakan itu sebaiknya bukan? -----
(biarkan ia berlalu pergi)

~menyimpan rasa duka..sebenarnya menambahkan keperitan. andai maaf saya tuturkan.. Bagaimana mahu saya lupakan keperitan ini? Benarlah. Luka.. darah sudah hilang, tapi parutnya?
belajar... lupakanlah! biarlah! dan maafkanlah! mampukah? insyaAllah.. mohonlah pertolongan-Nya.. Allah always there!

~saya sudah lama bermain perasaan...cukup sedih! cukup pilu! hanya diri yang tahu betapa peritnya bila hati dilukai... dan dia..menyapa dan terus berlalu...

izinkan saya berehat.. jauh meninggalkan semua ini..
kerana...
sapanya benar-benar meletihkan..
hadirnya benar-benar mengundang kepenatan..
dan pemergiannya..
tak pernah dibayangkan...
tp andai itu takdirnya...
redha adalah jalan terbaik...
kerana "Allah tidak akan mengambil sesuatu yang kita sayang melainkan dengan menggantikannya yang lebih baik" dan kita layak mendapatkan yang lebih baik..
itu pasti..

cukuplah.. saya benar-benar keletihan...

Allah akan membalas setiap perbuatan kita..
jika melukai..pasti akan terluka.. suatu hari nanti..
jika menyayangi..pasti akan disayangi..
jika memaafkan? pasti akan dimaafi... semoga!

~kini..biarkan segalanya berlalu .... take time.. masa yang akan mengubah semuanya.. belajar memaafkan walau hakikatnya perit!

mari menyemai sifat kehambaan dalam diri... maaf, maaf, dan maaf.. aminn~

oh ya..
saya mahu memohon maaf kepada semua..setiap dari kita pernah melakukan salah dan silap. dan sebaik2nya kita menyesal di atas apa yang kita lakukan.. itu saranan Rasulullah bukan?

maafkan saya.. saya kini sedang mendidik jiwa menjadi jiwa hamba sepenuhnya.. dan pastinya akan ada salah dan silap. maafkan saya jika pernah menyakiti hati anda secara langsung atau tidak langsung...

Setiap yang ada akan hilang,
Setiap yang datang akan pergi,
Setiap yang hidup pasti mati.
Itulah manusia, itulah makhluk..
ada awal, ada akhirnya
Allah lah sahaja yang kekal..
selamanya..


Subhanallah.. Allah yang masih ada di sisi kita
Alhamdulillah .. Allah memberi kita peluang kembali kepada-Nya
Allahuakbar.. Allah.. Engkau Maha Besar…!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan