Khamis, 15 Julai 2010

~ Hah..Menguap???!!!

Menguap...
semua orang menguap termasuk juga saya..Tetapi kadang-kala kita terlupa ataupun tidak tahu ataupun tidak mahu ambil tahu apakah keburukan menguap..

Adapun kalau mengikut hukum, semasa menguap hendaklah kita menutup mulut. Ini rasanya kebanyakan orang tahu...Alhamdulillah..kan manis begitu..

Tapi seperkara yang orang jarang berikan perhatian ialah bunyi yang keluar di hujung proses tersebut bunyinya pula pelbagai..."huargh..huh..haaaah..." dan pelbagai bunyi menandakan kepuasan melakukan perbuatan menguap tersebut.

Mengikut penjelasan seorang ustazah yang saya temui, setelah saya ditegur menguap sambil mengeluarkan bunyi yang agak kuat juga ~SYAITAN SANGAT MENYUKAI BUNYI MENGUAP, BAHKAN ITU MERUPAKAN SATU HIBURAN BAGI SYAITAN~
Astaghfirullah!!!! Begitu lalainya saya..

Jadi..pesan ustazah tersebut..bukan tidak boleh menguap..tetapi janganlah sampai mengeluarkan bunyi-bunyian. Malah ucaplah istighfar selepas menguap supaya kita tidak menjadi kawan syaitan dan menghiburkan mereka dengan perbuatan kita ini.

~Sukakah kita bula syaitan seronok? Sudahlah seharian hidup kita ini penuh dengan dosa dan maksiat yang kadang-kadang tidak kita sedar, setidak-tidaknya usaha kita yang sedikit ini dapat meneguh dan memulihkan keimanan kepada ALLAH S.W.T dan jauh dari fitnah syaitan.. Insya Allah~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan