Jumaat, 24 September 2010

~ Selamat Jalan dik..~

Angin...
Jika kau berhembus lembut melaluinya.. katakan padanya.. aku temannya selamanya..

Air..
Jika kau mengalir melintasinya.. beritahulah padanya.. aku memohon maaf atas segalanya...

Burung...
Jika kau terbang melintasinya.. sampaikan kataku ini kepadanya ..

”kita dipertemukan lewat takdir Tuhan, kita bersama atas kasih persaudaraan.. kita dipisahkan kerana batas waktu seharian.. namun kasih kita subur berpanjangan.. doa yang aku panjatkan untukmu sentiasa terangkai dalam satu jambangan.. malah harumannya tersebar istimewa buat seorang insan.. semoga dirimu mekar dalam bimbingan cinta Tuhan..”


Salam sayang kutitipkan buatmu yang jauh dimata..tapi sentiasa dekat dihati...Meski jauh dibatasi jarak dan waktu.. ingatan buatmu tetap bertamu... kadangkala sunyi dari berita..namun tidak bermakna dilupakan..mungkin silap diri ini kerana tidak begitu memahami erti fitrah persaudaraan.. maaf atas segala kelemahan diri..

semoga kita di antara hamba yang dinaungi syafaat Allah di akhirat kelak... semoga ianya kerana ketulusan pada sebuah persaudaraan....

Firman Allah dalam surah az-Zukhruf ayat 67 yang bermaksud ;
Teman-teman karib pada hari itu, saling bermusuhan satu sama lain, kecuali mereka yang bertaqwa...


Sejambak kasih buatmu...

Angah..terima kasih di atas segalanya! Tidak mampu untukku membalas kebaikan yang dihulur.. hari ini kau pergi meninggalkan bumi tercinta.. demi menyambung perjuanganmu..semoga dirimu kuat dan sabar menghadapi hari yang mendatang..

Aku disisi tidak mungkin menghilangkan resah hidupmu..aku disisi juga tidak selamanye diperlukan.. tapi sebagai seorang insan yang pernah mengenali dan menyayangimu.. aku pasti bersamamu dalam setiap kepayahan.. dalam setiap kedukaan..dalam setiap mehnah kehidupan..ayuh, timba ilmu sedalam mungkin.. dan berbakti pada kampung halaman.. =)

Walaupn dirimu jauh, di bumi mesir.. diri ini begitu mengingatimu..mengenali mu lewat takdir yang lalu..sangat bermakna dan tak mungkin dilupakan..masih segar detik-detik ukhwah yang terjalin..

ermm...mengenalimu juga memberi sejuta rasa buat diri ini.. sedih, kecewa., marah, gembira.. namun, mengenalimu dapat kurasai nikmat kasih sayang Tuhan...

Angah.. kenangilah saat memori yang kita lakarkan suatu masa dahulu..

Andai satu hari nanti kita terpisah..
biarlah MAUT penyebabnya..
bukan kerana SENGKETA..
bukan kerana FITNAH..
bukan kerana BERMUSUHAN..
bukan juga kerana JARAK DAN MASA...
kerana UKHWAH kita tiada gantinya..
biarlah kekal hingga ke SYURGA..
Insya Allah...

**********

Ya Allah,
Jadikanlah hati-hati kami setenang air..
Rindukanlah hati-hati kami pada syurga nan abadi..
Jauhkanlah hati-hati kami dari badai ombak kesesatan..
Agar saat hari kami bertemu Mu Ya Ilahi..
Lisan kami basah menyebut..
Kalimah syahadah...

Wahai Pemilik Nyawaku,
Baruku sedar..indah nikmat UKHWAH itu...
Tak pandai aku bsyukur..
Kini kuharapkn cintaMu..
Ampuni khilaf & silap selama ni Ya Ilahi..
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku..
Pada saat ujian dan dugaan datang bertubi-tubi menimpaku..
Aku terkapar lemas bersimpuh di hadapanMu..
Memohon ampun dan belas kasihMu padaku..
Agar Kau hentikan semua yang menimpa diriku....
Kerana aku takut tidak kan mampu lagi menahannya...
Tuhan..
Kuatkn aku...Lindungiku dari putus asa...
Jika kuharus mati..pertemukan aku dgnMu..
Ameen Ya Rabbal A’lamin..



Disaat ini..mekar ingatan melayang buat insan yang ku kasihi…saat ini, rindu kian mengasak jiwa...



Benarlah... jika dikatakan embun pagi itu suci, suci lagi UKHWAH yang dihulurkan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan