Isnin, 27 September 2010

~WaRkAh tErAkHiR bUaTmU..~

Adik, sejauhmana pun indah UKHWAH kita, dunia ini tetap hanya pinjaman...
Kau hadir, menyinari, kemudian pabila tiba masanya kau tetap pergi.

Benarlah sabda junjungan, supaya kita mencintai sesuatu sekadarnya kerana suatu hari nanti kita akan membencinya.

Terkadang pahit rasanya. Kini, segalanya berbeza. Kita bersama hanya dalam keadaan fizikal. Tetapi 'jiwa' dan 'roh' kebersamaan yang sebenar itu sudah hilang. Aku juga tertanya-tanya mengapa. Mungkin ini ujian Allah buat UKHWAH kita. Syaitan juga giat menambah perencah-perencah mazmumah. Sangka buruk, tidak puas hati, amarah, benci, kecewa, terluka, sakit hati. Allah, bertambahlah retak hubungan kita.

Namun, apalah lagi nikmat yang membuatkanku aku terlalu bersyukur selain hadiah 'UKHWAH' yang Allah kurniakan ini..

Adik,demi Zat yang jiwaku berada dalam tanganNya.KamuuUlah yang mengingatkanku kepada pencipta,Kamulah yang mengingatkanku tentang pahala dan dosa,kamulah yang membantuku menjaga ibadahku, kamulah yang membantuku mencintai Tuhan lebih daripada segalanya, kamulah yang mengingatkanku selalu supaya aku menyerahkan pergantunganku segalanya kepadaNya,kamulah yang mengingatkanku bahawa aku ini seorang hamba.

Adik, demi Allah yang kehidupanku berada dalam genggamanNya. Kamulah yang mengajarku tentang indahnya persahabatan, kamulah yang memimpin tanganku tika aku bertatih melalui denai perjuangan, kamulah yang mengajarkanku untuk memenuhi masaku dengan beribadah kepadaNya.

Aku lebih redha jika yang tinggal bersamaku hanya kenangan kita. Kerana jika saat ini kamu bersamaku, saat akan datang kamu akan pergi juga. Tika itu sudah tentu aku menangisi kehilangan kamu dengan tangisan air mata. Tahukah kamu bahawa perpisahan itu memeritkan?

Tidak mengapalah jika kamu hanya tinggalkan bersamaku kenangan kita. Agar jika aku rindu, akan kusingkap semua layar kenangan yang telah kita cipta.


Aku ingin sekali menatap wajahmu seperti dulu, rindu semangat kamu, rindu tawa kamu, rindu tangismu, rindu senyummu.


Aku rindu kemesraan kita, berkongsi suka dan duka, bersama bercerita tentang hati dan masalah kehidupan, rindu muhasabah kita, rindu rehlah kita, rindu untuk makan bersama, rindu segalanya.


Adik, terima kasih atas 'kenangan' yang kamu berikan. Sekurang-kurangnya walau kamu tiada di sisi, namun 'pelangi' dan 'matahari' yang kamu hadiahkan ini mampu buatkan aku tersenyum dalam kepahitan mengharungi perjuangan.


Adik, terima kasih atas untaian doa yang kamu kalungkan. Walau tidak ada lagi tangan yang mengusapkan tangisan, bahu yang meringankan beban, senyuman yang meredakan kegelisahan, tawa yang mententeramkan, kata-kata semangat yang mententeramkan. Tidak mengapalah. Bukan itu hakikatnya harapan persaudaraan. Hanya doa darimu yang menjadi penguatku, walau kita tidak seperti dulu.


Adik, berdoalah agar kita bisa bersama-sama berteduh di bawah naungan yang Maha Esa. Kerana Kekasih Agung Kita, Rasulullah s.a.w sudah menjanjikan. 'Dua orang yang bertemu dan berpisah kerana Allah' akan bisa berteduh di bawah naunganNya.



Adik..kamu tetap dalam hati, selamanya.


Ikhlas Menyayangimu,

Alang..

2 ulasan: