Isnin, 11 Oktober 2010

~Ya Rabb..~

serabut! rasa nak menjerit keluarkan semua keserabutan nih..
banyak benda yang berlaku dalam 1 masa,
banyak benda yang kena fikir dalam sesaat..
tapi aku still ada Dia.
tak perlu merawat hati yang tak tenang dengan benda2 tak berfaedah.

+++
Kepada Pemilik Hati Setiap Manusia..
Kerana Engkau Maha Mendengar..
Kerana Engkau Maha Memberi..
Kerana Ditanganmu Segala Takdir..
Mudah2an Dengan IzinMu..
Kerana Engkau Tempat Aku Meminta..

Ya-Rabbul Ariffin,
Tuhanku..
Seandainya telah kau takdirkan ikatan UKHWAH ini bukan milikku
Bawalah dia jauh dari pandangan ku..
Luput dari ingatan ku..
Dan peliharalah aku dari kekecewaan..

Ya Rabbul Izzati,
Serta Tuhanku yang Maha Mengerti..
Berilah aku kekuatan melontar bayangannya ke dada langit..
Hilang bersama senja nan merah..
Dan gelap pekat awan..
Agar aku bisa mncari bahagia...
Walaupun tanpa dirinya..

Ya Rabbul Quddus..Dan Tuhanku
Biar sekuat mana aku menyayanginya...
Aku pohon agar Tuhanku Melenyapkan perasaan ini
Ameen...


***************
Allah itu begitu Maha Pengasih dan masih memberi ruang kepada kita belajar daripada ujian.

Firman Allah lagi dalam surah Al-‘Ankabuut Ayat yang ke-3, ertinya:

“Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”

Rasulullah adalah orang yang paling hebat kesabarannya bahkan paling besar ujiannya. Dan baginda jugalah yang paling mulia di sisi Allah di kalangan seluruh Umat manusia. Maka ujian itu sememangnya menuntut kesabaran, dan kesabaran akan mengangkat darjat seorang manusia.

“Dari Abu Hurairah R.A., ada seorang lelaki berkata kepada Nabi S.A.W., “Berilah aku wasiat.” Rasulullah S.A.W. bersabda, “Jangan marah!” Beliau mengulang-ulang beberapa kali ucapan, “Jangan marah!” (HR Bukhari)

Kesimpulannya, ujian itu pasti. Pergantungan kepada Allahlah yang akan membuatkan kita tenang menghadapinya. Mungkin kita sudah puas membaca, sekarang mari kita sama-sama merasa. Wallahua’lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan